En berättelse i ord och bild, från Hortlax - Påskdagen anno 2010

Naturen har väckts till liv. Och med ens känns världen åter så ljus och hoppfull. Påskdagen till ära har vi firat utomhus, nästan hela dagen. På förmiddagen hälsade Andreas och Norah på. Lite senare på dagen kom Gerd och Stig-Arne, för att grilla en stund tillsammans med oss.


På förmiddagen anlände prinsessan Norah. I sällskap hade hon sin
pappa Andreas.


Andreas och Norah åkte sedan vidare till David, Elin, Ella och My
för att grilla hamburgare och korv.


-"Hejdå, Ante och Norah, ha en bra och skön dag! Kom snart igen!".


Så styrde jag kosan mot Hortlax och kyrkogården. Som gick via vår
ståtliga kyrka, vars svarta torn som nästintill nuddar himlavalvet.


Påskdagen - en dag av hopp. "Kristus är uppstånden" berättas det
om i dagens bibeltext. En aura av ljus omramar Hortlax kyrka denna
dag - Påsksöndagen den 4 april 2010.


Som syns på bilden så var det många som sökt sig till helgedomen i
Hortlax denna dag.


Min vackra barndomskyrka i all sin prakt. Byggd mellan åren 1913-
1917. Invigd den 16 juli 1917 av biskop Olof Bergqvist. Kyrkan är
ritd av en av bygdens söner, Edward Dahlbäck, bördig från Blåsmark.
Den närliggande kyrkstaden från 1920-talet, har även den utformats
av nämnde Edward Dahlbäck.


Ett kyrkogårdsbesök i den tidiga morgonen. Under ett tjockt värmande
snötäcke vilar här bl a min far, John Lindqvist, samt mina farbröder,
Sven och Gunnar med respektive makar. Även mina mor- och farför-
äldrar har fått sitt sista vilorum på denna kyrkogård, som togs i bruk
1918.


Under ett enkelt provisoriskt kors, vilar min farbror Åke i sin grav.


Ingen trafikrusning efter vägen en dag som denna.


Likadant lugn råder även omkring Övermarksområdet. Nåja, en
cyklist har visst hittat ut.


En ensam stackars bil syns långt bort i fjärran. Så svänger vi in
på Markvägen........


........och vad hittar vi då där......jo, Bettan som sitter i solen och
njuter.


Även "hemmansägaren" Lindqvist njöt av det vackra påskvädret.


Från uthustaket blickade kameran ut över det snötyngda-området.
Som faktiskt här och där börjat uppvisa en (hör o häpna) gräsmatta.


Hortlax eget; "Mount Everest". Den arma snöhögen ligger placerad
mitt på vårt potatisland. Hoppas den är puts väck, innan potatissätt-
ningen tar sin början.


Mot eftermiddagen kom Gerd och Stig-Arne på besök. Då tändes
grillen, och vad vankades där då..........?


..........parisare!!!!! Den soliga och varma påskdagen anno 2010
håller sakta men säkert på att gå mot sitt slut. Hoppas nu att alla ni
andra också haft det lika härligt i vårvädret som vi haft här i Hortlax.

-----------FOTO: ROGER LINDQVIST----------------------------------------





Kommentarer
Postat av: Douglas Sööderlind

Hej Roger!

Ja!det är en härlig tid vi går till mötes.På tal om kyrkor så ycker jag att du går in och kollar "våran" vackra kyrka i Själevad.

Det fins två stycken av denna typ av kyrkor i Sverige.

En i Byske och en här i Själevad i Ö-Vik (två skilda skilda Arkitekter ).mystiskt?

Har tagit reda på varför de bygdes på detta sättet.

Vi tar det en annan gång.

Fortsätt glad Påsk. :-)

2010-04-04 @ 19:03:29
Postat av: Roger

Absolut! Ska kolla in "din" kyrka Douglas. Byske kyrkan känner jag till ganska väl. En vacker kyrka, som en släkting till mig en gång gjorde en målning av. Väldigt stiligt, faktiskt. Hoppas att du får en trevlig fortsättning du också.

Mvh Roger.

2010-04-04 @ 19:16:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0