Barackflyttning - 1961


Ungkarlsbaracken stod i går inte på Bergsviksvägen.

Statens Skogsindustrier är nu i färd att låta flytta den ungkarlsbarack,
som tidigare använts vid Lövholmens sågverk, men som nu skall tjäna
samma ändamål vid den nya fabriksanläggningen. Natten till torsdagen
hann man fram ett betydande stycke in på Bergsviksvägen och natten
till i dag torde man, om ingenting oförutsett inträffar, ha hunnit fram till
ASSI:s fabriksbygge. Men det är en flyttning, som är förenad med bet-
ydande svårigheter. Barackens storlek, drygt 20 meter på längden och
en hel vägbredd - på sina ställen räckte inte vägen till - har gjort att för-
beredelsearbetet och planläggningen varit besvärlig. Man har för att ko-
mma fram måst kapa björkar vid sidan av vägen, ledningar och lyktsto-
lpar har fått flyttas undan. Och för att få tillstånd att passera Ströms-
borgsbron, fick man kapa halva baracken. Följaktligen står den andra
hälften kvar ute på Lövholmen. Den delen skall man flytta senare. Men
även om denna husflyttning tillhör de besvärligare, har man dock kunnat
genomföra den snabbt och effektivt.
----------------------------------------------------------------
Piteå Tidningen den 19 maj 1961.

Kommentarer
Postat av: Jeanete

Hej Roger! Du verkar ha stenkoll på familjehistorien. Jag vill veta din emailadress så ska jag skriva en förfrågan till dig mer privat tänkte jag, så godkänn inte denna kommentar ^_^ Skriv ett hej till [email protected] så ska jag säga vad jag vill veta :D Mvh // Jannices Syster (säg ingenting till Jannice eller Robert!)

2010-08-28 @ 15:24:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0