"Dessa goda blåa bär!"

Resultatet blev väl inte så där mycket. Men nog ändå för att jag skulle bli "blåbärsblå" kring min mun. Som barn brukade jag blanda blåbär plockade direkt från skogen med strösocker på ett fat,  så gjorde jag också idag, och resultatat blev det förväntade. Det varma söndagsvädret gjorde sitt till att förhöja vistelsen i skogen till en ren meditation. Söndagen har alltså varit angenämt varm och vacker, hoppas nu bara att vädret fortsätter på den inslagna vägen, åtminstone ett tag till.


I den så kallade "Lindgrensskogen" tillbringade jag och mina kompisar
en stor del av vår uppväxt. I skogen finns också goa blåa bär. T.v.
syns ett foto av mig och min far på skogspromenad sommaren 1971.
Idag söndagen den 22 augusti 2010 befann jag mig på samma plats
som för 39 år sedan, när bilden togs.


En besynnerlig "trolltall" har sin hemvist i vår skog. Har faktiskt aldrig
sett något liknande tidigare.


Ett par små sköra daggdroppar balanserar på ett grässtrå - det är
tidig morgon i "Lindgrensskogen" och jag andas in den friska morgon-
luften. Min barndomsskog, vad jag älskar dig!


Här fanns en gång en liten skogsstig. Den är borta nu sedan väldigt
länge. I ena änden av den här stigen bodde Kalle och Hedvig. Kalle
var min mormors lillebror, Hedvig hans förtjusande hustru. När min
morfar kom på besök hemma hos oss, brukade han säga:
- Jag ska gå till Kalles en stund. Han gick den här stigen och höll på
så sätt den "gåbar". Nu är Kalle, Hedvig, mormor  och morfar borta
sedan länge, så också den gamla stigen.


Inte blev det mycket, men det räckte i alla fall till en "blåbärsröra"
med lite socker blandat till. Det blev även lite hallon också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0