"Hej, det är Roger Johnson...."

Idag fick jag ett telefonsamtal; -"Hej Roger, det här är en annan Roger men med efternamnet Johnson!"
Jovisst var det han, sångaren Roger Johnson med ett artistiskt förfluet som heter duga. Svensktoppen både 1971 samt 1972, med två låtar som gick raka vägen in i hjärtat. "Idag sköt jag ihjäl en okänd man" och "Snälla pappa vänta på mig". Roger ville ge mig lite feedback, som han sa. Han hade läst min blogg, och gjorde upptäckten att han fanns med i några artiklar som jag lagt ut. Rogers sångkarriär började så smått i "Quintet -61" samt "Elmers". För att sedan övergå till riksbandet Yngve Forssélls orkester, där han enligt egen uppgift inte stannade så värst länge. Men Roger skrev i alla fall in sig i Svensktoppshistorien med de nämnda låtar som för alltid skall förknippas med just honom. Tack snälla Roger för att du ringde, det värmde verkligen!


YNGVE FORSSÉLLS ORKESTER. En bild från 1971 med sångaren
Roger Johnson sittande t.v. om sångerskan Ann-Christine Hedmark.
Det här året låg Roger på Svensktoppen i hela 13 veckor med låten
Idag sköt jag ihjäl en okänd man. Roger berättade i telefon att Ulf
Elfving ringde upp dagen före, för att berätta att Rogers låt kommit
in på listan. "Men du får ingenting säga förrän det blir officiellt, sa Elfving.
Men Roger kunde inte hålla sig, han berättade för kollegorna i Yngves
(i förtroende) att låten seglat in på listan. Under danskvällen, kunde inte
kapellmästaren Forsséll  låta bli att presentera Roger som nybliven
listplacerad på den eftertraktade svensktoppen.


ROGER JOHNSON och YNGVE FORSSÉLL. 1972 var det återigen dags
för Roger att placera sig på Svensktoppen. Då med Snälla pappa vänta
på mig. Låtarna ligger för övrigt idag på You Tube för den som vill avnjuta
en stunds härlig skönsång och tillika nostalgi.
---------------------------------------------------
Roger Lindqvist.

Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Mycket spännande läsning om Roger Jonson.

Yngve har en mössa på sig från mina hemtrakter Anundsjö.

2010-08-19 @ 16:48:49
Postat av: Roger

Ja, det var kul att han hörde av sig, verkligen roligt på alla sätt och vis. Han var en sångare av hög klass, Roger. Han finns som sagt att avlyssna på You Tube.

/Roger.

2010-08-19 @ 17:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0