"N´Per-Albin, hä va´ en bra kar´l....!"

Ja, dessa bevingade ord fällde min 77-årige morfar inför riksdagsvalet 1976. Min morfar brukade kalla alla "moderna" politiker för VILDDJUR! I hans bibliska värld, så stod politikerna inte i så hög kurs. 1976 var av många kallat för ett ödesval. Det pratades väldigt mycket om kärnkraftens vara eller icke vara, och de två kombatantterna, Thorbjörn Fälldin och Olof Palme, turades om att kasta dynga på varandra. Morfar hade sin inställning ganska så klar. Han skulle absolut inte rösta denna gång heller, för kanhända den 30:e  gången i sträck. När jag erbjöd honom att skjutsa honom till vallokalen i centralskolan i Hortlax, tog han sig en funderare. Det var då han utbrast: "N´Per-Albin, hä var i alla fall en kar´l man kond liit oppa..." Översatt från pitemål till svenska: "Per-Albin det var i alla fall en man man kunde lita på!" Eftersom landsfadern Per-Albin dog 1946, kan man kanske göra sig en föreställning om när morfar senast gick självmant till valurnan. På valdagen hämtade jag upp honom vid pensionärshemmet vid Hortlaxvägen. Jag följde honom hack i häl hela vägen. Och så här efteråt, kan jag kanske avsöja att Per-Albins efterträdare, den där Olof, fick morfars röst. Men som vi alla vet så hjälpte det inte. Ramviksbonden Tobbe Fälldin blev ny statsminister och Olof Palme fick vackert träda tillbaka. Men morfars stora politiska behållning var ju Per-Albin, som sagt var.


- "Politiker, är bara vilddjur", det var min morfars åsikt när samtalet
kom in på det politiska.


Per-Albin Hansson (1885-1946).
- N´Per-Albin, hä var en bra kar´l! De "nyare"
politikerna stod inte så högt i kurs enligt min
morfar.
------------------------------------------------------
Bild: www.beredskapmuseet.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0