Cool Candys med Go´bitarna - del 5

Fortsätter här min historik över dansbandet Cool Candys. Vi har nu kommit fram till årtalet 1964. Det här året bestämde sig bandet för att utöka orkestern med ytterligare en medlem, en gitarrist. I Trollhättan bodde Arne Nathansohn, född i Köpenhamn och utbildad typograf. I Arnes grannskap bodde en syster till en av medlemmarna i Cool Candys. Hon erbjuder sig att ringa till bandet för att berätta om Arne. Arne Nathansohn var ingalunda främmande inom musikens område. Han kom från ett musikalist hem i Köpenhamn, där hans far spelade klarinett i Danmarks Radios Underhållningsorkester. Den musikaliska ådran hade Arne s.a.s. med sig i bagaget. Arne spelade bl. a. med den kände dragspelaren Lill-Magnus, samt CeBes och Ejdes orkestrar. Arne antog utmaningen tog sin gitarr och åkte mot Lidköping. Arne berättar:
- Jag spelade upp för grabbarna. Dom sa inte så mycket, men innan audition var över, så sa Einar Svensson att vi vill att du börjar med oss.

Strax efter Arnes tillträde inspelades Cool Candys andra LP med bl. a. den instrumentala versionen av "Silvermåne över bergen". En melodi som genom åren starkt förknippats med de "Kalla karamellerna" från Lidköping, d.v.s. Cool Candys.


1964 började gitarristen Arne Nathansohn i pop-
ulära Cool Candys. Arne var född i Köpenhamn
jobbade som typograf på tidningen "Trollhättan".
Arne hade ärvt sin musikaliska ådra av sin far,
som var klarinettist i Danmarks Radios Under-
hållningsorkester.


En populär dansfluga året 1964 var "Letja jenka". När Cool Candys åter gick in i studion fick den namnet "Cool jenka". Basisten Göte Johansson berättar:
- Alltfler arrangörer från hela landet hörde av sig. Vi kände oss nödsakade att vartannat år lägga en Norrlandsturné resp. turné i södra Sverige under en 14-dagars period av vår semester. Den resterande 2-veckorssemestern hade vi ledigt med våra familjer. Hur orkade de hålla ut, våra fruar och barn? Sedan 1963 hade jag bytt arbete från Volvo i Lidköping till Skandia. Då jag anställdes fick jag inte ha ett arbete vid sidan om. Men jag lyckades kombinera båda jobben i fem år. Men 1967 blev det sista året.

Man skall då betänka att bandet hade cirka 180 spelningar per år vid tillfället. I snitt 3-4 spelningar per vecka år ut och år in. Men som Einar Svensson tidigare nämnt i en intervju, tyckte medlemmarna det var viktigt att ha kvar sina civila jobb vid sidan om. Men som sagt, hur orkade man?


En populär dansfluga 1964 var Letja jenka. I Cool Candys version fick
den namnet Cool Jenka.



180 speldagar per år. Så såg spelplanen ut för grabbarna i Cool Can-
dys. Den 23 september 1964 togs den här bilden när gruppen med-
verkade i en Jenka-danstävling.


Trummisen Einar Svensson jobbade som jag tidigare nämnt på ett sågverk, "Kronsågar", där man tillverkade sågblad. Einar fick plötsligt problem med sitt ena öga. Pupillen blev oval, och vid ett läkarbesök konstaterades att han drabbats av en hjärntumör. Einar fick då en idé om att sadla om till musikhandlare i Lidköping. Saxofonisten i bandet, Gunnar Wahlgren, hade sedan några år en musikaffär i stan, "Musik-Eylis". Och när Gunnar hörde Einars planer sa han: "Ja, då skall du kanske konkurrera ut mig då, Einar!" "Absolut inte, jag skall starta ett skivbolag!" sa Einar.

Efter mycket om och men så gör Einar Svensson så slag i saken. Einar Svensson döper sitt nystartade skivbolag till "Anette", han skaffar även kontor och tillhörande inspelningsstudio i Göteborg. Den första singeln som släpps är med svenskättlingen Anders Nelson från Hong Kong. Dansbandet Beatniks från Skara anlitas som kompband. En annan av Einars allra första skivartister blir revymannen Runo "Lanthandlaren" Sundberg. Det går trögt i början, så pass trögt att när Einar åker upp till Stockholm för att fixa omslag till skivorna får han inga lån av bankerna. Einar Svenssons musikaliska kunnande ger så småningom resultat. Vid inspelningarna fungerar han både som producent samt också låtskrivare.

1967 steg ett band från Mariestad in i Einar Svenssons studio. Bandet heter Giggis som bl. a. vunnit en amatörtävling i Mariestad 1965, och genom detta fått en nära nog fulltecknad spelplan. 1967 anordnar Giggis och Mariestads Tidning en popbandstävling. Bandets bokningar sköter en viss Bert Karlsson om i sitt och kollegan Rolf Herbolzheimer gemensamma produktionsbolag om. Produktionsbolaget går under namnet Vadsbro Produktion. Det kan också nämnas att Rolf Herbolzheimer är f.d. medlem i välkända Magnus Kvintett.


1967 kliver Giggis in i Einar Svenssons studio i Göteborg. Bandets bok-
ningar sköter en viss Bert Karlsson om. Produktionsbolaget som Bert
äger tillsammans med kollegan Rolf Herbolzheimer går under namnet
Vadsbro Produktion.


"Vadsbro produktion är skapat för konkurrens. Alla, framför allt
arrangörerna, vet att utan konkurrens blir denna marknad mycket
dyrbar. Det vi framför allt satsar på är att bjuda Er drivna och skick-
liga artister, som verkligen går in för sin uppgift, utan att vara allför
dyrbara. Vi har som Ni kan se i vår broschyr bl. a. Rolf Herbolzheimer
en herre som kuskat runt i hela Europa med egen munspelstrio, vidare
varit en av toppmusikerna i Magnus Kvintett. Han har nu bildat en egen
orkester, vilket ingår i Vadsbro produktion. Vi satsar även på en väl-
känd svensktoppare, nämligen "Jocke" f.d. Pelles numera Kalle 5. Giggis,
en annan av våra orkestrar, hemtama i grammofonstudion, med 2 plattor
inspelade. Bakom det hela finns det naturligtvis en hjärna, denna ägs av
bolagets grundare, Bert Karlsson".
--------------------------------------------------------------------------------------
Forts. följer.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0