Fam. Nelson & Lindqvist

När en familjegren åter väcks till liv efter att i många år varit slumrande, är en fantastisk känsla. En bortglömd släkttråd som en gång underhölls av bl. a. min farmor, men där jag drygt 40-år senare tar upp igen, var precis vad som hände 1990. I min iver att få fram sanningen, och att därigenom lyfta på varje sten som fanns på vägen, återknöts kontakten med familjen Nelson i Minneapolis, Minnesota i U.S.A. I höstas åkte min kusin Roland och hans fru Ann-Kristin över för andra gången till Jerry, Sandy, Skip och Lucinda samt deras barn och barnbarn. I mitt fotoalbum hittade jag så sent som idag två bilder som berättar historien om den kontakt som återknöts med familjerna Lindqvist & Nelson. Den 23 juni 1991 fick vi påhälsning av Jerry med fru Sandy och sonen Eric. Familjen bodde hemma hos oss i Hortlax. En hel vecka var vi på utflykt för att titta på diverse spännande saker som eventuellt kunde intressera vårt Amerikafrämmande. Vi hann ända upp till Arjeplog och Arvidsjaur, en exotisk resa bland renar och samer. Min mor och far var också med på färden, samt Elisabeth, Andreas, Robert och Daniel. Jag var den som försökte berätta om de platser som vi besökte. Det blev en enda salig blandning på både svenska och engelska. Fastän jag vrickade tungan vid flera tillfällen, förlöpte besöket nästintill klanderfritt. Som tur var så fick jag ibland god hjälp av både Ann-Kristin gift med Roland, och Hilkka gift med pappas kusin Henning. De var båda två riktiga klippor på det engelska språket.


Söndagen den 23 juni 1991 togs detta foto i finsoffan hemma hos min
mor och far i Bergsviken. Gubbarna som sitter och försöker se vackra
ut, är t.v. Jerry Nelson och Roger Lindqvist. Jerrys mor Syrena och min
far John var kusiner.


Fr. v. Jerry och Eric Nelson. John, Roger och Robert Lindqvist. Eric
var vid det här besöket 16 år. Han har idag egen familj...


...och jobbar som brottsmålsadvokat. Eric ses längst t.h.
----------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0