Metronome Records

Idag låg den här boken i brevlådan när vi kom hem: De legendariska åren - Metronome Records av Håkan Lahger och Lasse Ermalm. En i mitt tycke spännande historia om skivbolaget Metronome som bildades 1949 av bröderna Anders och Lasse Burman samt deras kompis Börje Ekberg. Skivetiketten, i form av en saxofon och gitarr i färgerna lila och gult, snurrade ofta på vår skivtallrik i mitt barndomshem. Jag minns hur jag fascinerades av de där färgerna som liksom flöt ihop alltmedan Owe Thörnqvist sjöng låten "Miss Hambo". En av syrrans favoriter var Siw Malmkvist. Även Siwan låg på samma bolag som Owe. Och det räckte inte med det. Här fanns också andra storheter; Anna-Lena Löfgren, Cornelis Vreeswijk, Family Four, Svante Thuresson, Fred Åkerström, Lill Lindfors, Ola Magnell, Arja Saijonmaa, Gösta Linderholm, Maritza Horn, Monica Zetterlund, Per Myrberg, Bernt Staf, Pugh Rogefeldt, John Holm, Marie Bergman, Charlie Norman, Alice Babs, Lars Gullin, Quincy Jones m.fl. Därför skall det bli mig ett sant nöje att studera historien om Metronome och de legendariska åren.


Historien om skivbolaget Metronome - blir en given bok på mitt nattygs-
bord framöver.


En inspelning som jag också har härhemma. En del av skivbolagets
stjärnor syns på omslagsbilden. Åkerström, Zetterlund, Vreeswijk,
Lindfors, Rogefeldt och Malmkvist.
--------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson

En mästerlig bok som verkligen kan rekommenderas. Jag köpte den själv när den var alldeles färsk häromåret och tycker att Anders Burman och hans livsverk Metronome har presenterats på ett ypperligt sätt.

2010-12-10 @ 22:50:45
URL: http://beji.webb.se
Postat av: Roger

Burmans livsverk är i allra högsta grad både beundransvärt och fascinerande. Väldigt givande att ta del av allt detta.

2010-12-11 @ 01:07:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0