Skuthamnsarbetare - 1929


Skuthamns sulfatfabrik året 1929. Nedre raden fr. v: Anselm Glas,
Harald Holmgren, Reinhold Eriksson, Johan Gustavsson, Julius Ger-
mundsson, Ragnar Björk, Axel Lundberg, Viktor Lundström, Gustaf
Berg och Amandus Lindkvist.

Andra raden fr. v: Valfrid Lundström, Gustav Rönnmark, Voldrad Johan-
sson, Axel Johansson, Ruben Lundström, Erik Lundkvist, okänd och Erik
Holmkvist.

Tredje raden fr. v: Axel Berggren, Nils Lindström, okänd, Oskar Bergkvist,
Bengt Risberg (förnamnet tveksamt), Gustaf Bengtsson och Sigurd Öhman.

Fjärde raden fr. v: Artur Åkerlund, Gunnar Wallin, Åke Bäckström, David
Hedkvist, Karl Arvid Holmgren, okänd, August Oskarsson, Oskar Karlsson
och Alvar Morén.


I den främre raden längst till höger på gruppfotot satt dessa
två män. T.h. ses min farfar Amandus Lindkvist, och vid hans
sida sitter hans granne Gustaf Berg båda Övremarken i Hortlax.
1936 drabbades min farfar av ohälsa, vilket omöjliggjorde fort-
satt arbete. Sjukdomen var reumatism - vilket jag också fått
en släng av - farfar Amandus började då med en kioskverk-
samhet på sin tomt i Övremarken. Jag minns honom från min
barndom, han kunde inte röra sitt huvud p.g.a. sjukdomen.
Detta förföljde honom resten av livet. Min farfar brukade rätt
så ofta ta bussen in till Piteå Domsaga, alltid med sin bruna port-
följ under armen och en cigarr i munnen. Väl inne på Domsagan
tog han intresserat del i de olika brottsmål som presenterades.
Farfar Amandus var också kassör i Hortlax pensionsförening.
Ekonomiskt sinnad var han också. Kanhända lite väl mycket i
bland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0