Tjocka släkten på surströmming - 1977

Som jag tidigare berättat så köpte jag en ljudfilmskamera julen 1976. Den följde med i vått och torrt. Mest för att dokumentera vardagen  hemmavid och allt vad som där kunde hända. Ett exempel på det, är från sommaren 1977, när mor och far bjöd tjocka släkten på surströmming. Vet ni mer vem som var där? Jo, natuligtvis jag med min filmkamera. Bilderna som följer är inte av den allra bästa kvalité. Men de berätttar i alla fall något så när hur det såg ut den där dagen. Precis innan gästerna anlände så kom ett skyfall över Hortlax. I alla hast bestämdes att vi skulle sitta på vår altan så surströmmingarna inte skulle löpa risk att simma sin väg. Efter att maten var avklarad så återvände solen. Då ville jag att samtliga skulle gå ut på gräsmattan, för att där få en släktbild på alla närvarande. Det sorgliga när man tittar i backspegeln, är att samtliga idag är borta, alla utom min mamma. Så visst var det bra att jag tog de där filmbilderna, även om jag vet att några i min närhet inte alltid tyckte om att fastna på en filmremsa.


Inte den bästa kvalité, men här sitter i alla fall tjocka släkten och äter
surströmming sommaren 1977. Fr. v. Artur, John R., Gunnar, Ivan och
Ragnhild.


Övriga vid bordet: John L., Maj-Gerd, Essy, Erik, Sven, Elma, Nancy,
Aina, Emmy och Elsa.


Emmy Risberg, min faster.


John, min pappa.


Fr. v. Nancy gift med Ingvar min fars äldste bror. Ingvar dog 1976.
T.h. Elma som sitter.....


....med maken Sven, som var min pappas bror.


Farsans bror Gunnar, visar här hur det kunde se ut på våra släktsamm-
ankomster. Jag minns att det alltid bjöds på många skratt på våra ge-
mensamma middagar. Det var många tokigheter som syskonen Lindqvist
bjöd på. En av de främsta att hitta på galna påhitt var Sven. Och de andra
följde glatt med.


Surströmmingen uppäten - dags att röra på benen. Emmy går i täten.


Faster Emmy blickar ut mot den provisoriska bilparkeringen. På samma
område står idag vårt hus.


Resten av släktingarna följer Emmys exempel.


Gruppfotografering. Av de 15 personer som syns på bilden är idag
14 stycken borta. Fr. v. Elma (1917-1993), Sven (1919-2004), Artur
(1921-2009), Ragnhild (1923-2009), John R. (1912-1987), Ivan (1915-
2002), Maj-Gerd (1929-, Nancy (1914-2009), Erik (1912-1986), Essy
(1917-1996), Aina (1923-2000), Gunnar (1918-1991). Främre raden;
Emmy (1914-1998), John L. (1923-2005), Elsa (1916-2002).


Tre av de tio syskonen Lindqvist från Övremarken i Hortlax. Stora-
systrarna Emmy Risberg t.v. och Elsa Lundmark flankerar lillebror
John Lindqvist i mitten.


Fr. v. Erik och Essy Lindkvist samt Aina och Gunnar Lindkvist t.h.


Samtliga personer på bilden var gifta med varsin Lindqvistare. Ivan
med Elsa, Maj-Gerd med John och Nancy med Ingvar.


Artur och Ragnhild Lindkvist.


Fotograferingen slut! Då ropar Emmy till sin make John på Pitemål:
- John, hjölp mä, i kåms et opp!


Detta föranleder en del muntrationer hos de övriga. I bakgrunden
håller John som bäst på att försöka hjälpa sin hustru Emmy upp på
fast mark igen.


Äntligen är Emmy på fötter igen....


Ragnhild - med ryggen mot kameran - kan inte hålla sig för skratt.
Även Emmy själv ler åt händelsen.


Skrattande återvänder Emmy och Ragnhild mot huset för att dricka
en kopp kaffe.


På klingande Pitemål säger Emmy: "Nö havi ju fått opp farta, så då
gå i rakt in inne kamera denn, Roger!". Övers. Nu har jag ju fått upp
farten, så då går jag rakt in i din kamera Roger!


Även Ivan och John skrattar gott åt Emmys bravader.
------------------------------------------------------------------------------
Surströmmingsfotograf: Roger Lindqvist (som personligen avskyr den sura strömmingen).

Kommentarer
Postat av: Korneliustindra

Great site, keep up the great work

2011-03-22 @ 12:28:14
URL: http://korneliustindra.blogfuture.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0