"Tyst överenskommelse (Gentlemen´s Agreement)" - 1947

Lördagen den 20 december 1969 visade TV1 den amerikanska långfilmen Tyst överenskommelse eller som den hette i original: Gentlemen´s Agreement. Jag var 12-år fyllda och tog min recensent-gärning på blodigaste allvar. Man hade ju lärt sig litegrann av de stora grabbarna hur de jobbade, Gunnar Oldin och Torsten Jungstedt. Men det fanns även andra spännande "farbröder" som kunde det här med film. Jag tänker då närmast på Bengt Idestam-Almqvist (1895-1983) som skrev om film i Stockholms Tidningen under signaturen "Robin Hood". Idestam-Almqvist var f. ö. en av de som grundade Svenska Filmakademin. Jurgen Schildt (1923-1990) var en annan kunnig herre (gift med Annalisa Ericson) som skrev i bl. a. Aftonbladet, där han "tyckte till" om den ädla filmkonsten. Schildt var även författare och verkade också en period på AB som dess kulturchef. Journalisten Bengt Melin (1928-1987) skrev nöjeskrönikor på Aftonbladet. Hans sätt att skriva om den svenska underhållningsvärlden gillade jag helskarpt. Melin var också en ofta anlitad textförfattare åt våra svenska artister. Bengt Melin var väl i egentlig mening ingen filmkritiker, men jag nämner honom ändå för hans professionella inställning till det arbete som han åstadkom på Aftonbladet under herrans många år.


Lördagen den 20 december 1969 bänkade sig en 12-årig grabb fram-
för den svartvita TV-apparaten hemma i Hortlax. I TV-tablån visades
"Tyst överenskommelse" med Gregory Peck, Dorothy McGuire och John
Garfield m. fl. Den poäng som jag gav blev en 3:a. Någon motivering
till poängsättningen, ja, den lyste med sin frånvaro. Men 3 blev det i
alla fall. Alltså Gregory Peck med sällskap fick godkänt för sina insatser.
Filmen regisserades av Elia Kazan och var inspelad 1947.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0