Victor Sjöström - svensk filmpionjär

Skådespelaren och regissören Victor Sjöström (1879-1960) vars biografi jag läst, som författats av Bengt Forslund, berättar om en av vår tids största filmpionjärer. Efter en rad uppmärksammade stumfilmsklassiker, härhemma,  reste Sjöström så småningom över till Amerika, och verkade där som regissör mellan åren 1923-1930. Jämte en annan gigant, Mauritz Stiller, anses Sjöström vara den person som betytt mest för den svenska filmens utveckling. När Victor Sjöström återigen trampade svensk jord fortsatte filmkarriären med filmer som: Gubben kommer - 1939, Ordet - 1943, Kejsaren av Portugallien - 1944 samt Victor Sjöströms sista roll i Ingmar Bergmans Smultronstället - 1957. Sjöströms tidigaste filmer uppmärksammades vida omkring. Ingeborg Holm - 1913, Terje Vigen - 1917, Thomas Graals bästa film - 1917, Körkarlen - 1921.

Jag har alltid haft ett väldigt kluvet förhållande till Ingmar Bergmans filmer, som jag ansett alltför djupa. Det tog mig flera år att på nåt sätt tillgodogöra mig Det sjunde inseglet - 1956. I rättvisans namn får  jag lov att säga, att jag ändå hittat vissa pärlor i den Bergmanska produktionen. Sommaren med Monika - 1953, Sommarnattens leende - 1955 och Fanny och Alexander - 1982. Även Bergmans Scener ur ett äktenskap - 1973, som sändes som serie i TV, såg jag utan att drabbas av alltför stor "Bergmanfrossa". Men ibland så har jag blivit väldigt less på Bergmans eviga kamp med Gud och Djävulen.


Två regissörer. Två filmlegender. Ingmar Bergman och Victor Sjöström
på en bild från 1957 ute på filmstaden i Solna.


Victor Sjöström i filmen Smultronstället från 1957. Regi:
Ingmar Bergman.


Fr. v: Victor Sjöström, Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Folke Sundquist
och Björn Bjelvenstam, alla medverkande i Smultronstället eller Wild
Strawberries,
som var filmens engelska namn.


Ingrid Thulin och Victor Sjöström i en scen ur Smultronstället.


- Sjöström var 78 år vid filminspelningen. Han var gammal och mycket
trött, berättade Ingmar Bergman senare i en intervju. Victor Sjöström
avled 1960 på Sophiahemmet i Stockholm. Gösta Ekman fungerade som
regiassistent åt Bergman vid inspelningarna. Ekman besökte Sjöström
efter att han blivit intagen på vårdhemmet.
- Plötsligt får Victor upp en fasansfull hostattack, berättade Gösta Ekman.
- Jag trodde han skulle dö framför mina ögon. Jag sa, hur är det fatt Victor?
Victor Sjöström berättade att han inte alls höll på att dö, han hade bara
blivit så full i skratt.
- Vadå för? Frågade den unge Gösta Ekman.
- Jo, jag kom på att jag en gång arbetade med din farfar, Gösta Ekman d.ä.
- Och det slog mig - ni är ju så fruktansvärt lika ni båda!"
--------------------------------------------------------------------------------
Bilder: www.flickr.com / www.infoplease.com  / www.aftonbladet.com / www.navid.se  /


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0