- Betraktelse över en sargad värld -

Jämt och ständigt förfasas jag över den ondska som finns i vår värld. Det finns mig veterligen ingen gräns för hur mycket illa vi kan göra varandra  - människor emellan. TV:s nyhetssändningar vittnar dagligen om hur illa ställt det är bland alla oss, som lever på denna planet. Detta föranledde mig att skriva den här dikten, som i sitt original fick namnet "Betraktelse". Texten var införd den 23 juli 2005 i Piteå Tidningen.



BETRAKTELSE


Ond bråd död,
svält, elände,
människoförnedring,
etniska utrensningar,
förföljelse av minoriteter
Uppsamlingsläger för plågade
människor
Avrättningar, hot, trakasserier,
girighet av värsta sort,
penningens totala makt,
i en värld där ett liv inte är
att betrakta som heligt
Naturtillgångar skövlas,
och förstörs,
rikedomar tillfaller de
redan besuttna
Uppsvällda barnamagar,
vanställda kroppar
efter utsända dödspatruller
som blint låter sig lydas,
av sina uppdragsgivares
sjuka hjärnor

Totalitära regimer,
vars enda kännetecken är,
en total avsaknad och känsla
för det folk, som man är satt
att leda
Deras politik utgörs av
maktfullkomlighet,
samt orgier i blod och
lemlästning
Deras väg till makt och
järnhård kontroll,
kantas av otaliga
oskyldiga offer, såsom
barn och kvinnor
Inte undra på, att himlens änglar
gråter i denna tidens afton
Det regnar änglatårar på
mänskligheten


ROGER LINDQVIST


Kommentarer
Postat av: Rondine

Du har fått en award från mig.

Titta på min blogg!

2010-02-07 @ 17:48:24
URL: http://rondine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0