Bilderna som inte kom med......

Lite fler bilder, de som inte kom med i föregående inlägg:


Minsveparna HMS Sökaren - byggår: 1916. HMS Sveparen - byggår:
1917. HMS Sprängaren - byggår: 1918. Det var på Sökaren längst t.v.
som min pappa hjälpte till att desarmera minor under krigsåren.


Statsisbrytaren Ymer. Enligt uppgift så fanns min far även ombord
på denna båt.


Den svenska tigern.....som blev ett begrepp under kriget. Den randiga
tigern, var en påminnelse, för att man absolut inte fick "prata bredvid
mun". För hemska tanke, tänk om din eventuelle bordsgranne, eller
din medpassagerare på bussen, arbetade för en främmande makt,
så kunde dina uppgifter om ev. krigshemligheter få ödesdigra följder.


Fördelningskort, som fanns i min fars efterlämnade saker.


Skaffningskort dvs en matbiljett som användes till frukost, lunch och
middag.


Terminlönebok. Krigslöneklass nr. 1. Den 23 november 1943.


Den s.k. "dödsbrickan". Så småningom blev min far om-
registrerad från flottan till I 19 i Boden, då skrapades
den gamla beteckningen helt sonika bort och den nya
stämplades in.


Omregistrering den 26 juli 1954.


Kommentarer
Postat av: Thomas Nyberg

Min morfar, Kommendörkapten Stellan Hermelin, var enligt uppgift fartygschef på YMER I 1938 - 1944. Efter det blev han "skrivbordskrigare" och någon gång på 50-talet blev han isbrytardirektör. Har försökt etablera kontakt med organisationer som kan tänkas ha ritningar på YMER I. Jag bygger nämligen radiostyrda modellbåtar, och det vore väl tjusigt att avsluta modelkarriären med morfars "sista båt".



Finns det någon "tipsare" där ute?



Thomas Nyberg

[email protected]

2011-01-17 @ 21:12:26
Postat av: Shino73

You will be hearing from me soon. Thanks

2011-05-25 @ 20:31:59
URL: http://shino73.blogspoo.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0