Elvis - "The - 68 Come Back Special"

Elvis Aron Presley har förgyllt min kväll. Efter melodifestivalens alltför magra utbud var det skönt att få skölja ut "musikskvalet" ur mitt huvud, och istället få avlyssna ett riktigt fullblodsproffs. Elvis! I denna "Come Back Special" som sändes ut över hela den amerikanska kontinenten den 3 december 1968, bjöds TV-publiken  på idel Elvis-klassiker. Elvis var äntligen tillbaka efter åtta långa år. TV-showen hade även ett litet svenskt inslag. En röd gitarr av märket "Hagström Viking II" tillverkad i Hagström fabriken i Älvdalen, hängde kring rockidolens hals. Så vi får väl ta åt oss litegrann av berömmelsen härhemma i gamla "Svedala", för Elvis goda val av instrument. Trots att det förflutit 42 år sedan programmet sändes första gången, så kändes det rätt så tidlöst. Kanske för att Elvis är den rockikon han är, som med sin hypnotiska makt får oss att nynna med i hans låtar. Och det var just precis det jag själv upptäckte, där jag satt i min vardagsrumssoffa, och med ett litet leende i ena mungipan trallade med i den sena natten. Men inget är som det tidigare har varit. Elvis är för alltid borta sedan den där augustidagen 1977, när han endast 42 år gammal lämnade jordelivet. Eller för att kanske använda ett annat mycket mera passande uttryck: "ELVIS HAS LEFT THE BUILDING!"


Elvis i högform!


Elvis med sina gamla polare, Scotty Moore och D.J. Fontana
m.fl.


Alla de gamla klassikerna var med........


Elvis med sin röda Hagström Viking II tillverkad i Älvdalen
i Hagström-fabriken.


Hagström-gitarren som Elvis använde den 3 december 1968.


Elvis är borta. Men hans skinndress som han bar finns
fortfarande att beskåda för alla de tusen och åter tusen-
tals människor som besöker diverse ambulerande Elvis-
utställningar runt om i världen.

- Elvis has left the building -


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0