En hälsning från Harry Brandelius


När sångaren Harry Brandelius ibland turnerade i norra delen av Sverige
så brukade dragspelaren Lars-Erik Boström finnas vid hans sida.
Lars-Erik var Harrys ackompanjatör, och som ett bevis på deras vänskap
så fick Lars-Erik denna hälsning av Harry 1984. Jag tror även att Lars-Erik
brukade kompa Jokkmokks Jokke också. Harry Brandelius föddes 1910
och avled 1994. Lars-Erik var född 1935 och gick ur tiden 2003.


Lars-Erik Boström spelade dragspel i Lars-Erik Thorbjörns trio från
Luleå. Lars-Erik och jag möttes vid ett tillfälle på Pite Havsbad under
ett orkesterforum. Jag och en av mina kollegor blev uppbjudna på
hans hotellrum. Inte långt efteråt ringer han mig. - "Ja, tjenare!
Jo, jag undrar om du skulle vara intresserad av att jobba fackligt
inom musikerförbundet!", frågade han mig. Jag tackade nej, med
motiveringen att jag inte hade tid till detta. Jag minns att vi även
hann med att samtala om dragspelaren Erik Frank också. Lars-Erik
hade en gång i tiden varit proffessionell musiker i Stockholm. En
duktig musikant med andra ord, denne dragspelande lulebo. På denna
bild syns Lars-Erik stående till vänster.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0