Farbror Gunnar

Min fars äldre bror Gunnar och hans familj bodde grannar med oss under min barndom. Ja, i stort sett så bodde nästan hela det Lindqvistiska släktet i närheten av varandra. Sven, pappas brorsa bodde i Storfors med sin Elma. Erik, en annan av pappas bröder bodde liksom oss i Övremarken i Hortlax, tillsammans med fru och barn. I samma by bodde systrarna Emmy och Elsa med respektive familjer. Ett tag bodde även pappas äldsta syskon, Ingvar här också, innan han och hustrun Nancy flyttade in till Piteå. Yngste brodern Åke var även han en "äkta" Hortlaxare. Den enda som föll lite utanför ramarna, var pappas tvilling, Sigrid. Hon bodde i Vidsel med maken Valter samt tre barn. Även Artur flyttade sina bopålar lite längre bort, till Roknäs, där han bodde med fru och en dotter.

Gunnar, som jag tidigare nämnt, var politiskt intresserad. Och jag vet att han hade talets gåva, en verbal och samhällsintresserad person, som under en perod var aktiv inom Broderskapsrörelsen. En rörelse för kristna socialdemokrater. Gunnar hade under sin ungdom även spelat teater, och jag tror att det i honom, liksom även hos Sven och min far, låg ett slags behov av att ibland vara lite av "teaterapa". Det syntes speciellt när vi träffades på stora släktmiddagar. Då hade alltid syskonen (även Elsa, Emmy och Sigrid) någon slags form av "teateraktivitet" för sig. Det var mycket skratt, när exempelvis farbror Sven gjorde entré i farmor och farfars kök. Utklädd med diverse olika persedlar som han hämtat från klädkammaren. Ibland så använde han också farmors käpp, för att liksom få till "det där alldeles lilla extra". Så det är många fina och ljusa minnen som jag har av min fars syskon.


"Nya verkställande utskottet: Från vänster Gunnar Lindqvist, Hortlax,
sekreterare, fru Sigrid Grahn, Piteå, kassör, hantverksföreståndare
Hedley Wikström, Munksund, ordförande".


Piteå Tidningen den 10 april 1961.


Gunnar spelade teater i sin ungdom. I denna; "Teaterbåten" syns
han som nr. tre från höger klädd i halmhatt. Foto från (trol. Storfors
Folkets Hus). Omkring 1938?


På detta foto från 1979 ses makarna Aina och Gunnar Lindqvist.
Gunnar föddes 1918 och avled 1991. Hustrun Aina var född 1923
och gick bort 2000. Gunnar var också målvakt i Storfors AIK:s A-lag
samt även dess lagledare i sin ungdom. I A-laget spelade också Gunn-
ars bröder Ingvar, Sven och Artur.






Kommentarer
Postat av: Falkmonika

Wow Pete, what an amazing new site you have now; great therapy and loads to contemplate. Thanks for building my new art/design site - can not wait to see the end result.

2011-05-11 @ 12:42:31
URL: http://falkmonika.blogbow.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0