"Svenskstaden" Minneapolis i Minnesota - USA

Det var många av våra landsmän som under slutet av 1800-talet och början av vårt förra sekel, 1900, som sökte sig en ny framtid i det "förlovade landet" Amerika. Bland alla dessa tusen och åter tusen, fanns även - som jag tidigare berättat om - några personer ur min egen släkt. Nu med facit i hand, kan man väl säga att de lyckades rätt så skapligt. Även om min farmors lillebror, Viktor, inte hade likadan tur som sin syster Hulda. Sedan 1990 har vi återigen fått kontakt med våran "amerikanska gren", vilket gör att nya dörrar har öppnats. Igår fick jag höra, att kusinen Roland med hustrun Ann-Kristin, åker över till Jerry och Sandy framöver. Jerry är fyllda 75, medan hans bror Skip är 72. För något år sedan var en tremänning till mig över - Jonny Eriksson med familj - och fick då tillfälle att träffa Jerry och Sandys son Mark. Mark bor med sin fru och barn i Brooklyn. Även Jonnys pappa, Henning med fru Hilkka, har också varit över i svenskbygderna, för att se de platser där våra respektive förfäder en gång i tidigt 1900-tal bodde och verkade.


















Vackra bilder - över en vacker stad. Minneapolis i Minnesota mina
förfäders dröm om ett bättre liv därborta över den vida oceanen
i det förlovade landet - AMERIKA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0