Svensktoppen - 1962

Året var 1962. I oktober presenteras den allra första Svensktoppslistan. Den nystartade listan med populära melodier, ingick i radioprogrammet "Svensklördag". Första programpresentatören var Barbro Lindström, som året därpå lämnade över programledarrollen till Carl-Uno Sjöblom.

Detta var årets Svensktoppsmelodier 1962:

1. Midnattstango.................................Lars Lönndahl


1. Elisabeth-Serenad...........................Inger Berggren


1. Vita Rosor Från Aten........................Ann-Louise Hanson


1. En Natt I Moskva..............................Jan Höiland


5. Caterina..........................................Jan Malmsjö


6. Regniga Natt....................................Anna-Lena Löfgren


7. Dalatwist.........................................Thore Skogman


8. Solen Lyser Även På Liten Stuga........Systrarna Lindberg


9. Bara Du...........................................Anita Lindblom


9. Quando Quando Quando....................Lily Berglund


9. Dra Ända In I Hälsingland..................Thore Skogman


9. Gondoli Gondola................................Thory Bernhards


Lasse Lönndahl låg hela 11 veckor med "Midnattstango" 1962.


Ann-Louise Hanson låg liksom kollegan Lönndahl också 11 veckor
på listan 1962. Jan Malmsjö fick nöja sig med 9 veckor med sin
"Caterina".

--------------------------------------------------------------------------------------
Källa: "Svensktoppen i våra hjärtan" av Lars Gurell.
Foto: Bengt H. Malmqvist - Premium Förlag AB.


Kommentarer
Postat av: uffe

Jan Höiland minns jag från Piteå dansar och ler,

Tv 1 hade sändning från festivalen 65-66 tror jag.

Varför jag kommer ihåg detta var, att i början av sändningen kliver Jan Höiland av en bogserbåt nere vid Sveakajen.

Denna scen gick ej att spela in på dagen p.g.a. allt folket som stod på bägge sidorna hela vägen

från kajen upp till byxtorget.

Så man spelade in detta runt 05.00 på morgonen när ingen var ute , jag vaknade till av musik och när jag tittade ut från toalettfönstret rullade inspelningsbilen upp från hamnen medan Jan Höiland

glatt mimande sången En sjöman går iland, gående en bit efter bilen och glatt viftande upp till mig.

Som jag sa förut så plingar det till i bakhuvudet någonstans när jag läser din blogg.

Alla andra som läser din blogg och får tillbaka minnena från förr borde dela med sig och skriva en kommentar tycker jag.

Håller med om att Kalle Anka , Fantomen mm var läsvärda samt en av mina favoriter Illustrerad Klassiker serietidning byggd på klassiska böcker.

ha de uffe

2010-02-01 @ 20:33:12
Postat av: Roger

Hej Uffe! Låter kul de du beskriver, med Jan Höiland på väg i sommarmorgonen mot Byxtorget. Det gjordes en annan TV-inspelning, tror det också kan vara ca 1965. Ulla Sallert uppträdde på en scen på kyrkparkeringen. TV-producenten Kåge Sigurth? ville att vi skulle gå fram och tillbaka över Sundsgatan, bara för att visa hur mycket folk det var. Tror att inslaget skulle sändas senare i TV på kvällen. Nåväl, min far och jag gick med de övriga över övergångsstället ja, jag vet inte hur många gånger vi promenerade innan Kåge blev nöjd.

Hälsn. Roger.

2010-02-01 @ 23:06:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0