"The Asphalt Jungle......."

Kvällen övergår så sakta till natt. Hela huset sover, allt är tyst, förutom kattens snarkande på vardagsrumssoffan. I den sena timmen sitter jag framför TV:n och kollar på favoritkanalen TCM. Här visas de där gamla klassikerna som jag brukar avnjuta då och då. T.e.x."I asfaltens djungel" från 1950, vars originalnamn lyder, "The Asphalt Jungle", och som John Huston regisserade. Det var här som skådisen Sterling Hayden (1916-1986) fick sitt definitiva genombrott. Likaså skymtar även den undersköna Marilyn Monroe (1926-1962) fram i en rätt så liten roll, men lyckas ändå stjäla filmscenerna mot den mer rutinerade Louis Calham (1895-1956). Monroe filmdebuterade 1947 i filmen, "The Shocking Miss Pilgrim", och skulle 1953 påbörja sin resa mot världsberömmelse genom sin medverkan i "Niagara". Filmen då, jo, en rätt så välspelad "rulle", med en intensiv typ av dialog rollkaraktärerna emellan. Den svartvita filmen, skapar i mina ögon en slags patina, som gör tittandet ännu mer angenämt. Ja, jag gillar verkligen dessa gamla svartvita filmer, inte nu bara för det typiskt svartvita, utan för det innehåll som det presenterar. "Film Noir" - som de också brukar kallas dessa 50-tals inspelningar, där min favoritskådis i denna genre, Humphrey Bogart, också brukar skymta fram då och då. Sammanfattningsvis kan jag väl drista mig att utbrista: "Tack gode Gud för TCM!"


Sterling Hayden (1916-1986).

-----------------------------------------------------------------------------------
Foto: moderntimes.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0