-"Jag ska bli bonde.....!"

Där det fanns en lagård och traktor, där fanns Andreas alltid i sällskap med bästa kompisen David. Jordbruk var/är något som de båda herrarna tycker om än i dag. Och än i dag består deras vänskap. Och nu när de båda bildat varsin familj, så umgås man familjevis. Idrott, i form av mycket ishockey och mycket fotboll, var Andreas liv under tonåren. Samt redan nämnda intresse för jordbruk. En gång när Ante var i 12 årsåldern, hade han inte kommit hem på utsatt tid. Det var tack och lov sommar, men eftersom skolarbetet väntade nästkommande dag, så åkte jag runt till kompisar osv. Inte förrän sent på kvällen, lyckades jag hitta honom. I en traktor, på en stor äng i grannbyn Svensbyn, skumpade han runt tillsammans med bonden Sten Pettersson. Och när jag anmälde min närvaro, så blev Andreas väldigt sur och missnöjd. -"Förstår du inte pappa, vi är ju inte klara än, vi måste ju hinna det här färdigt först innan jag kan åka hem!" Jag påpekade att klockan var elva på kvällen och att det var skoldag morgonen därpå, men Andreas skulle minsann hjälpa Sten med åkerbruket först. Sedan Sten vänligt berättat för Andreas, att han kunde kanske komma nästa dag, så gav Ante omedelbart med sig. Och en lite sur och mycket trött blivande bonde, åkte sedan hemåt med sin pappa. En kul och rar historia som också finns samlat i den pärm, som handlar om Ante. Kanske kul för Norah att en dag få läsa om sin pappa, om vad han gjorde, och vilka intressen han hade, när han var ung.


Ishockey i Storfors AIK. Andreas trivdes som fisken i vattnet.
Fina kompisar, men även fina tränare; Lennart Bohman och
Peder Stenberg.
--------------------------------------------------------------------------------
Piteå Tidningen den 12 april 1994.


Andreas och bästa kompisen David, hjälper Gösta och Majvor
Jonsson i Furulund, med slåttern, sommaren 1996.


En vårdag 1988, togs denna bild hos Andreas o Roberts dagmamma
Lotta. Fr.v Simon, Frida, Andreas, Lotta, Anja, Rickard, Gustaf och
Robert. 22 år senare, blir Andreas ny ägare till dagmamman Lottas
hus. Fast som då ägs av Lottas son Jonas. Tanken svindlar.


Kommentarer
Postat av: Tomas Johansson

Hej Roger, va kul läsning! Jag skulle vilja ha kontakt med dig ang ett tv-program om Pite havsbad och undrar om du skulle kunna maila mig? Väl mött!
/Tomas Johansson

2012-10-26 @ 12:00:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0