Dagen då Bobby Kennedy dog

Det ringer till rast i Hortlax Central Skola, denna junidag 1968. Jag går i fjärde klass, och springer  liksom alla de andra ut på skolgården, för att kanske hinna "umgås"  med några kompisar, innan nästa lektion tar sin början. Nästkommande timme väntar träslöjd med läraren  Gottfrid Marklund, som vi nog alla tycker är en rätt så "glad prick". Plötsligt uppenbarar sig en flicka med en knallröd transistorradio allra högst upp på stentrappan. Istället för den obligatoriska popmusikens skvalande, hör vi Arne Thoréns välkända röst, som nästan låter lite falsettliknande, när han i sin iver berättar att demokraternas Robert F. Kennedy fallit offer för en attentatsman, av okänt ursprung, långt därborta i Amerika. Gripna av stundens allvar går vi sedan ner till källarvåningen där träslöjden väntar. Vår magister har tydligen också hört den hemska nyheten. Han ser mer allvarlig ut än vad han i vanliga fall brukar. En kollega till honom, öppnar dörren och slinker sedan in lite diskret. Och jag kan höra där jag står vid min hyvelbänk, att de båda herrarna är fullt upptagna med att diskutera dagens mest sensationella händelse. I nyheterna som sedan följer, både i radio och televisionen, kretsar allt om Bobby Kennedys skottskador, som enligt läkare bedöms som livshotande. I samma stund som nyhetsrapporteringen pågår som mest, väcks hos mig som tioåring, ett brinnande intresse för det som skett. Följden blir att jag under åtskilliga veckor framöver samlar på allt som finns i tidningar om mordfallet (Bobby dog dagen därpå den 6 juni). Jag har alltsedan dess haft ett brinnande intresse för de båda bröderna Kennedys tragiska öde. Och när jag tittar i mina gömmor så upptäcker jag att mina urklipp fortfarande finns kvar, från den där oroliga sommaren för så väldigt länge sedan. I april några månader före Robert Kennedys bortgång, mördas pastor Martin Luther King på en balkong i Memphis. President under den aktuella perioden, var Lyndon B. Johnson. Så småningom valdes Richard M. Nixon till Förenta Staternas President. En man - som när vi nu sitter med facit i hand - kunnat vara förutan. 1974 avgick Nixon p.g.a. sin inblandning i den s.k. "Watergate-affären".


Gamla gulnande urklipp som finns i min ägo, berättar om den ödes-
digra händelsen på Hotell Ambassador i Los Angeles den 5 juni 1968.
Uppe på sitt hotellrum satt Bobby Kennedys ena son och följde via TV:n
sin fars dödskamp.


Robert Kennedys fru Ethel, som vid tidpunkten väntade parets elfte
barn, syns här vid sin makes sida.


Ett radband syns i senator Kennedys hand. En katolsk präst försöker
ge honom sista smörjelsen i kaoset som råder.


Dagen därpå. Ett kort tillkännagivande från nyhetsbyrån TT.
"ROBERT KENNEDY HAR AVLIDIT". Robert Francis Kennedy
blev 42 år. Han efterlämnade fru och elva barn.


Kommentarer
Postat av: Jacobgabrielle

Enjoyed browsing through the site. Keep up the good work.

2011-04-13 @ 20:00:55
URL: http://jacobgabrielle.blog13.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0