Ett möte med Sune Mangs

Hösten 1978 spelade jag tillsammans med Rolf Åhmans orkester upp till dans på Pite Havsbad. Under kvällen skulle skådespelaren och sångaren Sune Mangs uppträda. I hans sällskap fanns även sångerskan Git Sköld, samt pianisten och kapellmästaren Kjell Öhman (känd fr. Allsång på Skansen). Även om mötet tillhörde det mer flyktiga, så minns jag framförallt den gode Sunes glupande aptit, när han sent omsider intog sin efterlängtade middag, alldeles i vår absoluta närhet. Med en vit servett på sin väldiga mage, rensades snabbt alla fat på sina läckerheter. Och i den stunden kunde jag inte låta bli att tänka mig tillbaks, på Sunes rolltolkning av den trinde polismannen Karlsson, i TV-succén "Söderkåkar", där han som en av sina motspelare hade Monica Zetterlund som pigan Malin. Efter allt detta digra ätande kunde jag inte förstå,  hur människan strax därpå bjöd oss alla på ett cirka 45 minuters intensivt showprogram. Men som den proffessionelle aktör han var, uppträdde han med stor elegans och pondus.. Sune Mangs avled i sviterna av en hjärtinfarkt 1994.


10 november 1978 - Pite Havsbad. Underhållning av Sune Mangs,
Git Sköld och Kjell Öhman. För dansen denna afton svarade Rolf
Åhmans orkester.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0