Filmtajm!

Som tonåring besökte jag väldigt ofta vår stads biografer. Filmintresset är fortfarande ganska så stort, och bland de många TV-kanaler som jag avnjuter, så finns det en hel del "filmpärlor". Inatt sändes Alistair MacLeans "Örnnästet" från 1968. Den gick ibland upp som matinéfilm på Röda Kvarn i Piteå. Naturligtvis "fastnade" jag framför rutan, för att beskåda Richard Burton, Clint Eastwood, Mary Ure, Patrick Wymark m.fl. Filmens originaltitel är; "Where Eagles Dare". En annan film på nästan samma tema, även den signerad Alistair MacLean, är "Kanonerna på Navarone", skrevs 1957, och filmatiserades 1961. I rollistan syntes bl. a.  Gregory Peck, David Niven, Anthony Quinn m.fl. Också den på sin tid en uppskattad söndagsmatinéfilm, som man tyckte var hur fräck och spännande som helst. Och även om dessa filmer idag, för mitt öga ter sig en aning föråldrade, så tycker jag att underhållningsvärdet fortfarande är rätt så skapligt.


Den brittiska thrillern "Örnnästet" från 1968 var en upp-
skattad matinéfilm i min ungdom. Inatt sändes den åter
i en av våra många filmkanaler.


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Helt rätt Roger Örnnästet har jag sett minst tio gånger, lika bra varje gång.

Kolla på Google: Douglas Söderlind: Boots

Det här är rock a roll.

2010-01-05 @ 11:00:11
Postat av: Roger

Häftigt Douglas! Ser att ni spelade på Nalen också. Jag avundas alla som "hann" spela i ett popband på 60-talet. Lyckliga dig som var med om allt detta. Tyvärr hade jag inte åldern inne. Men det är en fröjd att läsa om den här tiden. Såg förresten dokumentären från Woodstock festivalen igår. En av mina söner har Jimi Hendrix som idol,(Hendrix var med på filmen) så det brukar bli en hel del "musikprat" när vi träffas. Sån underbar musik som föddes då har nog aldrig tidigare sett dagens ljus.

ROGER.

2010-01-05 @ 16:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0