Pansarskeppet "Drottning Victoria"

Under andra världskriget låg min pappa inkallad vid svenska flottan, på pansarskeppet "Drottning Victoria", uppkallat efter den svenska drottningen, Victoria, gift med konung Gustaf V. Det hände en hel del dramatiska saker därute i Östersjöns farvatten. Min far berättade, att vid ett tillfälle kom tyskt flyg in över den svenska gränsen. Fartyget där min far låg blev gasbombat. Vilket fick till följd att många i besättningen (däribland min pappa) tillbringade några veckor ombord på ett lasarettsfartyg, pga skadorna. Pansarskeppet Victoria, tillhörde det så kallade "Sverigeskeppen" som kom att omfatta tre fartyg. "Gustaf V", "Drottning Victoria" och "Sverige". Ja, det var mycket som hände under denna oroliga tid. Ibland när fartyget låg för reparation vid Djurgårdsvarvet, passade manskapet på att gå ut och roa sig. Det var ett hektiskt nöjesliv som erbjöds i storstaden Stockholm. Min far och hans flottistkollegor brukade gå på klassiska "Nalen" och även "Sveasalen". Sommaren 1945, mönstrade så min pappa av, efter nästan tre år därute på det ibland oroliga Östersjön. Men minnena från den här tiden, skulle för alltid finnas kvar i hans inre. Det fick jag bevis för, när han brukade öppna minnets dörr för att delge mig alla de fantastiska historierna.


Norrskens Flamman den 14 augusti 1943.

Kommentarer
Postat av: Bo Bergström

Hej Roger
Även min far låg inkallad under andra världskriget
på Drottning Victoria (jsag har tillgång till en del foton därifrån). Han var utbildad maskinist.
Han muckade 1945 och upplevde krigsslutet i Stockholm. Kanske kännde de varandra.

Hälsningar
Bo Bergström
Skellefteå 0910-19130

2013-01-27 @ 09:19:33
Postat av: Roy Svensson

Hej!

Jag har ett foto på pojkar som är flottister och på deras mössor står det Drottning Victoria.

2014-01-06 @ 20:41:39
Postat av: Roger

Vet du årtalet på fotot?

2014-01-06 @ 21:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0