Slagverkshuset, Framnäs musikskola i Öjebyn

Jag berättade igår i ett blogginlägg, att jag som 12/13 åring gick som "objekt" ute på Framnäs i Öjebyn. Jag nämnde också slagverkshuset, där vi höll till under trumlektionerna. Bilden som visas - härnere - är tagen just i detta hus.


Slagverkshuset på Framnäs i Öjebyn. Fr.v. syns Åke "Schunken"
Sundqvist från Boden. Gift med sångerskan Anna-Lotta Larsson. Åke
har trummat bakom de flesta stora artister i Sverige. Bl. a. ABBA, Mats
Ronander, Tomas Ledin, Eva Dahlgren, Py Bäckman, Jerry Williams,
Anders Glenmark, Björn Afzelius m.fl. Mannen med armbågen i sitt knä
är Örjan Fahlström, från Sandviken. Kompositör, arrangör och dirigent.
Örjan var åren 1989-96 även konstnärlig ledare för Norrbotten Big Band.
Idag finns han vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm som professor.
Örjan skrev bl.a. musiken till Kjell Sundvalls film: "Vi hade i alla fall tur
med vädret", 1980. Längst till höger sitter fd. Skelleftebon Martin Steisner.
Martin har varit  medlem i gruppen Kroumata. Idag driver han "Martin
Steisners  musikproduktion" i Göteborg. Läraren som sitter och gestikulerar,
kan vara Curth Forsberg? Men säker är jag inte. /Roger.


Kommentarer
Postat av: Martin Steisner

Hej Roger, har samlat Framnäsbilder i många år och kompletterar denna i samlingen. Skicka gärna fler och med bättre upplösning, det vore uppskattat.



Läraren på bilden heter Stig Arnorp, medlem i Radions symfoniorkester, initiativtagare och ledare för slagverksundervisningen på Framnäs under många år. Jag har lagt in en kort text här http://www.steisner.se/sokpublikview.asp?key=477&meny=1&topp=0 och hade tidigare länkat in ett antal bilder. Ska se till att dom kommer tillbaka inom kort.

2010-05-08 @ 11:51:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0