Sven "Plex" eller Willi Boskovsky?

Nyårsdagen hemma i mitt föräldrahem, följde alltid ett visst mönster. Eftersom både min mor och far var morgonpigga, så spelade det ingen som helst roll när på natten man gått till sängs. Mina morgontidiga föräldrar satt vid köksbordet i den tidiga ottan för att dricka dagens första kaffe. I vår TV, som stod i en vrå i köket, sändes inga program förrän Högmässan klockan 11:00. Fastän inte mina föräldrar gick i kyrkan, så bänkade man sig ändå framför mottagaren för att kanhända få lite "ord på vägen". Och kanske att de tyckte att det var en bra start på ett nytt år. Den obligatoriska Nyårskonserten från Wien, med dirigenten Willi Boskovsky fanns också med i tv-tablån. Men vad som tycktes allra mest spännande för min far, var varken högmässa eller nån Strauss-konsert. I det fallet fick de båda uppräknade alternativen bestämt stryka på foten.

Dagen höjdpunkt var utan tvekan backhoppstävlingen från Garmisch Partenkirchen, med kommentatorn Sven "Plex" Pettersson. Hade då min far även blivit serverad äkta hederlig köttstek, med mycket sås och mängder med potatis -  och även en smarrig efterrätt ja, då var pappas nyårsdag en lyckad dag. Alltså: Sven "Plex", köttstek, efterrätt och inte att förglömma, kaffe med dopp. Ett recept som skulle följa alla mina nyårsdagar så länge som jag bodde hemma. Och idag när nyårsdagen åter är här, kan jag inte låta bli att le en liten smula, när jag tänker tillbaks på min käre far och hans "nyårsdagsrutiner". Pappa vilar sedan sommaren 2005 i sin hembygdsjord på kyrkogården i sin barndomsby Hortlax. Men minnet av min idrottstokige pappa, lyser både starkt och även mycket glatt.

GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLA!


TV-tablå från nyårsdagen 1967. Istället för en Strausskonsert från
Wien, så var det backhoppning och Sven "Plex" som min pappa
föredrog.


Min käre far i gungstolen därhemma, troget läsande sitt Aftonblad.


Willi Boskovsky dirigerade den traditionella nyårskonserten från Wien
i många år. Inte nån höjdare tyckte min far..........


Vad som däremot skänkte min far lite ljus i vintermörkret, var
den här mannen, Sven "Plex" Pettersson. Han kommenterade
nämligen backhoppningen från Garmisch Partenkirchen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0