Tigerkaka - ett barndomsminne

I dagens nummer av Expressen, hittar jag idag ett recept och en bild av en tigerkaka. Detta väcker många ljuvliga barndomsminnen till liv. I mitt hem bakade min mamma bl. a. tigerkaka. Oj, vad jag älskade den nygräddade tigerkakan, och ett glas iskall mjölk. Det händer även att hustrun bakar nämnda kaka. Och eftersom jag är ett riktigt fikamonster, så blir den inte så långvarig i frysen. Den åker nästan ner i min mage medetsamma. Min pappa tyckte också väldigt mycket om kaffe och fikabröd. Det skulle allrahelst vara Wienerbröd eller mazariner. Min farbror Sven likadant. Han om någon gav verkligen fikabrödet ett ansikte. Jag tror att det rör sig om någon slags släktarv? Tyvärr så har detta med fikat börjat synas litegrann kring min mage, men vad hjälper det när det är så himmelskt gott? Idag har jag till exempel fikat en alldeles underbar blåbärsbulle. Och så här i alla hemlighet, kan jag väl också avslöja att när jag handlade på eftermiddan, kunde jag inte låta bli frestelsen att inhandla två stycken semlor också. Kalorier? Ja! Gott? Ja! Nyttigt? Nej!


Du min barndoms ljuvliga tigerkaka. På bilden syns även en kaka
med pollygodis på. Men pollygodiset kan jag gärna vara förutan.

Bild: Expressen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0