Anonyma insändarskribenter

Insändarsidan, är en av de mest lästa i vår lokaltidning; Piteå Tidningen. Åsikterna är många, och handlar om allt mellan himmel och jord. Precis som det skall vara i en demokrati som vår, där människors rätt kommer i fokus. Vad som gör mig en aning beklämd, är att när en åsikt, som ligger en skribent varmt om hjärtat, undertecknas enbart med anonym signatur, så faller trovärdigheten, hur än mycket han/hon eldar på i sin insändare. Jag har själv författat en hel del insändare, i frågor som jag brinner för, och "tyckt till", p.g.a. att det är min rätt som svensk medborgare. Alltid, alltid har jag undertecknat med mitt för och efternamn. I och med detta, så förstår förhoppningsvis den eventuelle tidningsläsaren att jag menar allvar med det jag vill ha sagt. Att då gemene man kanske tycker olika i sakfrågor, spelar mig ingen större roll. Huvudsaken är att få fram sitt tyckande. Men som sagt, vågar man inte stå för det man brinner för, utan enbart skriver med signatur, då uppfattar jag i alla fall insändaren som icke seriös.



Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hej Roger! Rätt och riktigt. Jag har också retat upp mej på detta att inte sätta ut sitt namn i sitt tyckande (ordet är fritt).Jag tycker att tidningen inte ska ta in ”sådana” brev” som inte är undertecknad med namn. Har själv skrivit och haft åsikter om olika saker i vår lokala tidning Örnsköldsviks allehanda och har alltid skrivit under med namn.

2010-07-07 @ 17:57:07
Postat av: Roger

Hej Douglas! Vid ett tillfälle så ondgjorde sig en person på PT:s insändarsida, över en anonym insändare. Det värsta av allt, var att den person som gått i taket och klagat högljutt över detta "missförhållande", själv föredrog att vara anonym.

/Roger.

2010-07-07 @ 18:05:42
Postat av: Ilone

Hej Roger!

Jag har också skrivit en hel del insändare och jag har skrivit både med namn och under signatur. De gånger som jag skrivit anonymt, har anledningen varit att skydda mina anhöriga från att bli utpekade och igenkända. Jag instämmer inte i det Douglas Söderlind säger, att tidningen inte borde ta in anonyma insändare, det finns säkert någon anledning till att man vill vara anonym, men säkert lika seriöst och viktigt ändå att få säga/skriva vad man tycker. Det finns ju heller inga måsten att uppge sitt namn, vid behov av att anmäla något för polis eller socialamyndigheter.

Insändarsidan är viktig och en av de första sidor som jag läser, men visst är det ändå trevligast när insändarna är undertecknat med ett namn, även om man inte säkert kan veta om det också är anonymt.. :-)



Mvh Ilone

2010-07-07 @ 22:01:04
URL: http://vintersaga,wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0