Politikens pris....

Arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin meddelade idag vid en presskonferens i Almedalen, att han avår med omedelbar verkan. Detta  p.g.a. den vårdnadstvist, som pågått de senaste två åren mellan honom och hans f.d. maka. Politikens pris, kan man kanske kalla det. Men även inom andra "utsatta" ämbeten och yrken, så är detta inget nytt. För inte så länge sedan beslutade förre  förbundskaptenen i Tre Kronor Bengt-Åke Gustafsson att han och hans hustru valt att gå skilda vägar. Till stor del beroende av de jobb det innebär att hela tiden stå i offentlighetens ljus. Arbetsmarknadsministern och tillika folkpartisten Per Ahlmark, valde även han att avgå ur den borgeliga regeringen under Thorbjörn Fälldin, när trycket blev för stort. Detta hände i början av 80-talet. Ahlmark angav familjeskäl som förklaring för sitt plötsliga avhopp. Per Ahlmark "sadlade" därefter om till poet.

Jag kom just i den här stunden att tänka på en gammal schlagertext, som lät ungefär så här (fritt ur minnet):

När jag sist for iväg, på turné några dar
var du ledsen men teg
fast två ögon gav mig svar
Dom sa jag står ej längre ut
våran dröm föll omkull
Jag kom hem allt var slut
då med hela famnen full

En famn full av rosor
å presenter till er
huset det bågnar, men du
syns inte mer
Du ler inte längre
du har allt man kan få
men vad du mest saknat
är försent att nu förstå.....

Låtens titel: "En famn full av rosor"
i original: "Send Me No Roses"
(C. Black - T. Stiby)

En låt som fanns med på Cool Candys Go´bitar 5 - 1974.


SVEN-OTTO LITTORIN.

Foto: www.expressen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0