Tillbaka till platsen....


Idag åkte vi på en liten biltur min mor och jag. När vi åkte genom byn
så svängde vi in på en för oss välkänd plats. Nästan på dagen för 36
år sedan, fyllde min morfar 75 år. Av den anledningen åkte vi dit för
att fira honom. På den här balkongen stod min mor. Vid dagens besök
stod hon inte på balkongen, hon satt i bilen och mindes tillbaka till den
julidagen 1974, då allt  såg så mycket annorlunda ut....


....då hon var i blomman av sitt liv, och då många av de nära och kära
fortfarande fanns så nära. Till höger om mamma Maj-Gerd står brodern
Lennart som gick bort 2009.


En välkänd dörr - på en välkänd adress. Här bodde morfar 1970-1988.


G:a pensionärshemmet i Hortlax.


Samma plats, fast tio år senare, sommaren 1984. Morfar fyllde 85 år
den här julidagen och blev i vanlig ordning ordentligt uppvaktad av de
nära och kära. Fyra personer på bilden finns inte längre. Morfar Sanfrid,
död 1989, sonen Lennart, död 2009, svärsönerna Sune och Gösta, avlid-
na 2007 resp. 2005.


Samma plats ser ut så här idag;  fredag den 23 juli 2010.


Hortlax kyrkogård badade i sol när vi besökte den för att titta till
min fars och min mormor och morfars gravar.


Sanfrid och Beda Lundgren.


John Lindqvist.


Att minnas sina anhöriga är ett sätt att hålla dem ständigt levande. Och det
var precis det vi gjorde denna dag, när vi tillsammans återvände till de där
välkända gamla platserna. Fredagen den 23 juli, blev med andra ord en dag
som vi mindes tillbaka med kärlek och värme - på alla de som inte längre
finns ibland oss.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0