Älskade midsommar

Sommarens höjdpunkt? Ja, i alla fall en av dem i alla fall. Ordet midommar klingar i mina öron på ett alldeles speciellt sätt. Hoppas att vi nu alla får den "ultimata" midsommarafton som vi gått och längtat och även trånat efter, hela denna alltför snörika vinter.


En bild från den gamla badplatsen nere vid Höträsket i Hortlax. Här
badade vi som barn, ibland med kläderna på.


Ljuvliga bilder från en ljuvligt vacker plats.


På andra sidan Höträsket, ligger hockeyproffset Thomas Holmströms
hus. En gammal byggnad med anor från 1600-talet, även kallad
"Smäll"-gården. Under 1809 års krig, inkvarterades en mängd ryska
soldater i detta hus. Som minne av detta, så fanns i Smällgårdens
gömmor en äkta rysk tésamovar väl bevarad. Om denna sak hörde
jag berättas som barn. Inte förrän i vuxen ålder fick jag tillfälle att
beskåda den - på muséet i Piteå.


Man blir nästintill smått lyrisk, när man befinner sig i moders naturs
sköte. Jag önskar att jag även kunde förmedla alla underbara sommar-
dofter.


Den ståtliga Hortlaxkyrkan blickar ner över det sommarlandskap
som breder ut sig över den lilla norrbottniska byn.


På hemvägen fick jag en pratstund med denna häst. Han önskade mig
en glad midsommar. På frågan hur han skulle fira denna sommarhög-
tid, fick jag svaret: "Ja, vi springer på ängen upp och ner, jag och mina
kompisar. Sen när vi blir trötta, så vilar vi oss en stund. Käket ja, det
blir ju hö som vanligt, förstås. Gnägg, gnägg!"


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hej Roger!Jag känner ockå lika som du när jag går på "min"promenadstig.Önskar dej en skön midsommar.

Keep Swinging.Douglas

2010-06-24 @ 19:07:05
Postat av: Roger

Detsamma önskar jag dig, Douglas!

Mvh Roger.

2010-06-24 @ 21:03:12
Postat av: Uffe

Både jag och Vanja far runt på våra stigar med

och för varje gång mins man nya saker.

Tur att vi kommer ihåg alla glädjeämnen från förr.

Vanja har börjat semestern så till veckan ska vi komma förbi och hälsa på er när det passar.

Hoppas att ni får en fin Midsommar!

Uffe o Vanja

2010-06-24 @ 21:07:26
Postat av: Roger

Hej Uffe o Vanja! Det är klart att ni ska komma och hälsa på, ni är välkomna!

Roger o Elisabeth.

2010-06-24 @ 21:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0