Sommarbilder


Flaggan i topp - midsommardagen 2010! Den himmelsblå färgen,
ändrades så småningom när ett regn-  och åskväder drog förbi.


Efter åskan och regnet, tog vi oss en promenad. På Skatanvägen i
Hortlax syntes spår efter ovädret som timmen före drog förbi.


Denna dag har vi även varit på "ko-besök". Platsen var på en äng i
Svensbyn.


Svensbykossorna verkade väldigt (ko)nfunderade - märkte ni vitsen?
Ett tag kände jag mig uttittad, liksom. Alla kossorna såg lite så där
fånigt på mig.....och jag visste inte vad jag skulle säga.


Bossen i kogänget, d.v.s. "Ko-chefen", tittade på sina undersåtar och
sa: (fast på kospråk), "Ta det enbart lugnt mina vänner. Det är bara
den där Lindqvist från Hortlax som fotograferar. Seså, snygga till er,
och le litegrann, det kan ju tänkas att ni hamnar på Linkans blogg!"


När vi vinkat adjö till våra fyrbenta vänner i Svensbyn, åkte vi vidare
mot Öjebyn. Med kameran i hand gick jag med raska steg mot den
gamla kyrkan som har en spännande historia bakom sig. Jag citerar
här vad som står skrivet om kyrkans historia på Piteå församlings hem-
sida:

"Sägnerna säger att Piteå socknens första träkyrka fanns på marknads-
platsen i kyrkbyn som ligger i Långnäs. Marknadsplatsen och dess beby-
ggelse lämnades på 1400-talet då handelsplatsen flyttades och en ny
kyrka i Öjebyn uppfördes. Kyrkans första etapp tros ha stått färdig 1425.
Den ursprungliga kyrkan byggdes som en skeppskyrka med ett Långhus,
fristående klocktorn och port omgärdat av en bogårdsmur. Utbyggnaden
av kyrkan till en korskyrka skedde på 1700-talet".


Klockstapeln vid Öjebyns kyrka.


Kyrka och klockstapel står sida vid sida.


Här i Öjebyn låg en gång staden Piteå. Sommaren 1666 brann all
bebyggelse ner till grunden. Staden flyttades då till Häggholmen,
där den finns än i denna dag.


Året 1921 besöktes Öjebyn av kung Gustaf V och hans gemål
drottning Victoria. Som minne så skrev de sina namn på denna
"kungasten".


Ett annat besök gjordes 1927, då dåvarande kronprinsen Gustaf Adolf
- sedermera Gustaf VI Adolf - och hans hustru Louise och dottern,
prinsessan Ingrid var med. Ingrid blev ju senare förmäld med kung
Fredrik av Danmark, och således drottning. 1933 besöktes Öjebyn av
vår nuvarande kungs föräldrar; kronprinsen Gustaf Adolf och hans
Sibylla. Gustaf Adolf omkom i en flygolycka på Kastrup 1947. Prinsess-
an Sibylla avled hösten 1972.


1980 var det vår nuvarande kung som skrev sitt namn; "Cal Gustf"
på konungastenen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0