Aveny - det klassiska kondiset i Piteå


1964.

Kommentarer
Postat av: uffe

Vårat fika ställe i stan!

Vi satt alltid vid runda bordet

eller om det var upptaget nere vid spegelväggen.

Om man inte drack kaffe och en bakelse (Änka) 3,05,

utan var sugen på nått annat,då tog man en knapprad.

Det var ett tryck på varje knapp med dricka som

fanns,fyra sorter tror jag att det var.

Sockerdricka,Rio,Trokadero och Fruktsoda.

Till det tog man en Rosvikare (de som drev Aveny då var från Rosvik) numera känd som krämbulle.

Det fans en Jukebox vid staketet mot den högre platån.

Ner mellan fönsterna fanns en liten låda där man valde låtar och betalade, tre för 1 kr.

Om man drog i sladden lite fick den frispel och man fick välja tre låtar.

Det var tider det.



Ha det bra alla Uffe o Vanja

2010-03-15 @ 21:44:55
Postat av: Roger

Hej Uffe! Det låter härligt det du berättar. Mycket av detta gick ju mig totalt förbi (jag var kanske väl ung) men min syrra som är nio år äldre än mig, hann ju se Aveny mer än det jag gjorde. Det där med "Rosvikare" verkade bra häftigt, ja, jag är nog lite avundsjuk att jag inte "hann med" så att säga. Däremot har jag hört bl a arbetskompisar som berättat, och samtidigt sett hur dom liksom "lyst upp" när Aveny kommit på tal.

Ha det bra!

/Roger.

2010-03-15 @ 22:08:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0