Bäste herr Ernest Hemingway........

.......ursäkta att jag stör dig däruppe i himlen. Men jag vill gärna säga dig ett par saker. En av världslitteraturens mest berömda verk; "Snön på Kilimanjaro" var det du som författade året 1932. Den blev så småningom film med bl a Gregory Peck och Ava Gardner. Nu kanske du tycker "att den där Lindqvist" låter en smula långrandig, så därför kommer jag till saken NU! Genom den långa vinterns allt snöande, har jag mitt eget Kilimanjaro härhemma. Man behöver således inte bekosta en resa till det mörkaste Afrika, för att uppleva en liten "snöklick" på berget Kilimanjaros topp. Ånej! Det räcker med att besöka byn Hortlax utanför Piteå. Och när man väl kommit dit kör man bara in på Roger Lindqvists infart för att skåda eländet! Stora maffiga snöhögar lika stora i sin höjd som Babels Torn, i den bibliska berättelsen. Snö så långt ögat kan nå med andra ord. Så pass mycket att jag känner att jag vill kräkas över eländet. Kräkas skall jag absolut inte göra just nu, p.g.a. att datorn skulle bli onödigt kladdig. Men om ni skådar de bilder som publiceras i detta inlägg, så förstår ni mitt illamående. Tack o Hej - Leverpastej!


"En man och hans spade" - låter som början på en spännande
berättelse. Men den verkliga trista sanningen är att jag umgåtts
mer med detta snöredskap denna vinter, än med min egen hustru.


"Vid det vita bergets fot" - ytterligare en bra början på en roman, men
den bistra verkligheten talar ett annat sorts språk. Mannen ni ser på
bilden, drömmer mardrömmar om den vita som syns i bakgrunden.
Så hörupp nu kung Bore, nu får det banne mig vara nog!!!!


Snön håller sakta men säkert på att erövra jorden. Bilden talar ju
sitt tydliga språk.


Snön på vår gata - sett från ett håll........


........och från det andra hållet.


Om det nu råkar vara så att någon läsare av denna blogg, inte har
den blekaste aning om hur riktig norrländsk snö ser ut, så ber jag
härmed om att få presentera den. Varsågod; vit snö, kommen från
de himmelska höjderna, förorsakar i regel mardrömmar nattetid,
samt i vissa fall svår ryggvärk.

OBS! Det är inte bara undertecknad som gnäller och har sig beträffande vinterns ihärdiga snöande. I dagens nummer av Piteå Tidningen kan man läsa denna lilla notis, författad av redaktören och journalisten på PT Dan Marklund:


Så sant som det är sagt........!


Kommentarer
Postat av: Nonne

Tack och lov så sägs det att så här mycket snö kommer det "bara"vart 29:e år.Allt enligt en äldre och vis släkting.Och jag hoppas verkligen att han har rätt! För jag längtar inte efter en sådan här vinter på mycket mycket länge.Inte alls just nu faktiskt:)Hälsningar/Nonne

2010-03-29 @ 22:33:47
Postat av: Roger

Nää, nu räcker det! Snö, snö, snö och åter bara en massa snö. Helst inte en enda snöflinga till.

/Roger

2010-03-30 @ 13:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0