Släktträff midsommar 1991

Fortsätter härmed på temat - "Släktingar i Amerika" - vilket jag finner väldigt intressant, inte minst när jag lyckades spåra upp vår nästintill okända släktgren, 1990. Jag har i tidigare inlägg berättat om historien bakom det hela, så därför skall jag inte trötta ut eventuella läsare med gammal skåpmat. Sommaren 1991 fick vi besök av Jerry, Sandy och deras 16-årige son Eric. Året tidigare hade även Paul och Joel varit här. Paul var alltså son till Jerry och Sandy, och Joel eller Nestor, som han egentligen hette, var Pauls resekompis under besöket i Europa. Midsommaren detta år, bjöds på stort släktkalas i byn Hemmingsmark. 160 personer kom till träffen och jag tror att vi alla uppskattade arrangemanget väldigt mycket. -"Ett minne för livet", så sa Jerry och Sandy efteråt. Och jag vet att speciellt Jerry blev väldigt känslomässigt berörd, eftersom det var i den närliggande byn Blåsmark, som han mor Syrena föddes 1900. Bilderna som följer är hämtat från familjen Nelsons besök i juni 1991. Bakom kameran stod (som vanligt) undertecknad.


Plötsligt en dag, hösten 1990, damp detta foto med ett tillhörande
brev ner i vår brevlåda i Hortlax. Det var min tremänning Jerry med
familj. Jag hade nån vecka tidigare skickat ett brev till en adress i
Minneapolis. Jag fick napp direkt!


I samma brev fanns även detta foto med. Det var Jerrys yngre bror,
Richard "Skip" Nelson med familj. Båda bilderna togs 1987.


Här är vi på besök med familjen Nelson hos min mor och far.
Fr. v. John (min far), Sandy, Eric, Jerry, Andreas och Elisabeth.


I finsoffan hos mor och far i Bergsviken. Fr. v. Andreas, Jerry, Eric,
John, Roger och Robert.


Andreas och Robert har krupit upp i soffan med Sandy och Jerry.
Sandy arbetade som lärare hemma i Minneapolis. Jerry var ingenjör,
hos välbekanta 3M.


Andreas, Jerry och Sandy.


Eric Nelson och Robert Lindqvist.


På besök hos min kusin Sune i Roknäs. Fr. v. Sune Karlsson, Jerry
och Sandy Nelson, och Elisabeth och Roger Lindqvist. Sune var även
han tremänning med Jerry.


Fr. v. Eric Nelson och Magnus Brolin (Sunes son).


Midsommarafton 1991 - släktträff i bönhuset i Hemmingsmark.
Den "amerikanska-grenen" härstammar från min farmor Hannas sida.


Tjocka släkten. Vi träffades, pratade, åt middag, trivdes, skrattade,
mindes - ja, visst blev det en lyckad afton.


Fr. v. Kjell Hedström, Jerry Nelson, Anita Brolin, Sune Karlsson,
Bertil Lundskog, Robert Lindqvist och Ulla Lundskog.


Så småningom dukades det upp till gemensam middag. Fr. v. Jerry,
Roland, Ann-Christin och Sandy. I bakgrunden syns Elsa Lundmark,
min faster, som en gång breväxlade med Jerrys mor Syrena. Elsa
står till vänster.


Släktträffen i Hemmingsmark publicerades i lokaltidningen.
Foto: Roger Lindqvist.


Och även denna tillhörande text. Som en liten bakgrund till det hela.


Och ser man på - detta tack kom in i tidningen några dagar efteråt.


Det var detta som var upprinnelsen. Familjen Wikström som ut-
vandrade till Amerika 1904. Längst ner till höger ses Jerrys mor
Syrena Nelson (1900-1985). Övriga i den övre raden; mamma
Hulda, dottern Elvira och pappa Frans (Frank), t.v. sonen Hugo
Marino.


Avskedets stund. En tidig tisdagsmorgon den 25 juni 1991. Sandy
(som hade danska rötter) Jerry, vars far Warner också föddes i
Piteå, och sonen Eric. Familjen Nelson bodde hos oss under besöket.
Ett väldigt uppskattat besök för oss alla.


Under åren som gått har vi fortsatt att hålla kontakt. Ibland dimper det ner
sådana här saker i brevlådan........


....Erics examen. Lillpojken den endast 16-årige Eric, läste vidare.........


....och blev så småningom brottsmålsadvokat. Storebror Mark i New
York City, är idag författare och grafiker. Mellanbrodern Paul är lärare,
och undervisar sina elever i hemstaden Minneapolis.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0