1:a Maj!

Stackars alla 1:a majdemonstranter. Vädret är det sämsta tänkbara - åtminstone här i Piteå. Det enda positiva med det regn som kommer är att snön försvinner alltmer. Som barn så brukade jag följa mina föräldrar ut på stan för att titta på 1:a majtåget. Ja, det hände vid något tillfälle att jag och min pappa gick den långa vägen i tåget, från Landons kiosk i Munksund, via Furunäset, Klubbgärdet, Strömsborg och till Rådhustorget i centrala stan, där vi lyssnade på de tal som hölls. Men den tiden är nu förbi. Och jag lär nog aldrig mer göra om den bravaden. Som ung musikant har jag också deltagit i många liknande tillställningar. Inte då minst vad gäller första maj, men även andra politiskt färgade möten. I Luleå spelade vi inför tusentals människor på centerstämman där Thorbjörn Fälldin medverkade. Har även mött dåvarande landshövdingen Ragnar Lassinatti (höll långa tal), f.d. kommunikationsministern Bengt Norling, f.d. finansministern Kjell-Olof Feldt, Tage Erlander (spelade på Sollidens scen på Skansen, där Tage var med), Anders Sundström (chef för Folksam, och pitebo) har vi också mött, liksom pitebon och f.d. landshövdingen Curt Boström, där jag spelade trummor i en trio som underhöll vissa prominenta gäster vid ett beach party, ute på Pite Havsbad. Jag var även med när den nya hamnen invigdes vid Haraholmen sommaren 1973. Lasse Lönndahl var en av artisterna som underhöll. Det var en kul tid. En härlig tid att minnas sig tillbaka till. Men nu är det alltså 1:a maj 2010 - och ingenting annat! Ha en bra dag!


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hej Roger!

Har nyss kommit hem efter att ha spelat med i Ö-viks musikkår och marschera genom stadens gator upp till Folkets Park. Det små regnade hela tiden och kallt var det också men detta kom det kom mycket folk och lyssnade trots allt det var roligt. Vet inte vilken gång i ordningen som jag har ställt upp på detta 1 maj tåg. Började vid 12 års ålder att spela med i kåren. Hade ett kort uppehåll på 5 år (under Goldfingers tiden) Måste jag måste erkänna att det blir jobbigare och jobbigare för varje år som går. Nu tar jag ett år i taget.



Förutom Internationalen och Arbetets söner spelade vi

Längtan till landet. O.Olndblad

Music-Music-Music Bernie Baum

Ltssna på mej Andrew Walter

Racing March Edvin Olsson



I morgon är det dansmusik som gäller.

Ha en trevlig helg

2010-05-01 @ 13:51:47
Postat av: Roger

Tjena Douglas! Det verkar som om ni har samma trista väder i Ö-vik som vi har här i Piteå. Bra att folk ändå mött upp i tåget. Ha det så gott!

Mvh Roger.

2010-05-01 @ 14:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0