In memoriam - Anna-Lena Löfgren (1944-2010)

Sångkarriären satte sina avtryck i form av en visskatt åt eftervärlden. Redan året 1962 - Anna-Lena var 18 år - kom hennes definitiva genombrott; Regniga Natt. Låten placerade sig på Svensktoppslistan i hela 21 veckor, och sålde så småningom i fantastiska 100.000 exemplar, vilket betydde Guldskiva. Regniga Natt som i original heter Gråtende Sky, skrevs 1961 av norrmannen Thor G. Norås. Musiken skrevs av Harald Pettersen.

Jag har via Wikipedia tagit del av ett urval, av Anna-Lenas diskografi. Som ser ut på detta sätt:

1963 - "ANNA-LENA"

1967 - "LYCKLIGA GATAN"

1968 - "SOMMAREN DET HÄNDE"

1969 - "JUL  JUL STRÅLANDE JUL"

1972 - "SOM EN SÅNG"

1972 - "NU TÄNDAS TUSEN JULELJUS"

1973 - "OVAN DÄR"

1975 - "ANNA-LENAS GREATEST HITS"

1977 - "ANNA-LENAS GREATEST HITS VOL. 2"

1977 - "VI MÖTS IGEN"

1979 - "LEV SOM DU LÄR"

1985 - "SÅNGER FRÅN HJÄRTAT"

1987 - "TILLSAMMANS"

1989 - "HÄR ÄR MITT LIV"

1995 - "PÅ BEGÄRAN"

1999 - "LYCKLIGA GATAN OCH ANDRA GULDKORN"
-------------------------------------------------------------------------------------------


ANNA-LENA LÖFGREN slog genom med dunder och brak 1962 med
Lyckliga Gatan. Som i original hette "Gråtende Sky", författad av Thor
G. Norås, och komponerad av Harald Pettersen. Översatt till svenska
av Thorulf.


LYCKLIGA GATAN

Vägen syns mig så lång
som en smal tröstlös gång
som den ensammes väg utan slut
Himlen fäller sin tår
som tar bort varje spår
efter oss två
som gick här förut

Å, Regniga natt
aldrig mera kan livet bli glatt
För jag har mist min vän
jag är ensam igen
där jag går
denna regniga natt

Nu är allting förbi
för i kväll skildes vi
jag är ensam och sorgen känns tung
Skall mitt hjärta få ro
kan jag någonsin tro
på att ännu få känna
mig ung


I det norska originalet låter sista versen så här:

"Nå er allting forbi
for i kveld skiltes vi
jeg er ensom og
grenselost lei
Mon mitt hjerte for fred
når jeg tenker på det
at du aldri skol vi
med meg mer"


Anna-Lena Löfgren född den 1 maj 1944 - död den 21 maj
2010.
------------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Roger

RÄTTELSE! Det blev antagligen en liten överbelastning i lilla el. stora hjärnan, när jag skrev att Anna-Lena slog genom med Lyckliga Gatan 1962. Fel, fel, fel!!! Regniga natt skall det naturligtvis vara!! Lyckliga gatan kom ju 1967.

/Roger.

2010-05-26 @ 15:51:37
Postat av: Thor G. Norås

Tack snella du för at du hedrar Anna-Lena på det settet du gör.

Om du går inn på mina hemmasiter vil du finna den riktiga teksten til Gråtende sky som Anna-Lena sjöng i 1962.

Teksten handlar om vad som hente efterat "my best friend stole my sweatheart from me" i songen "The Tennessee Waltz". När cowboyen var bliven ensamm och måste rida hem från dansen alena.



Det er därför det heter i den norska teksten: "jeg er ensom igjen, med min hest, og min gråtende sky".



Dette visste Anna-Lena, men man måsste se det originala coveret för at förstå at det her er en visa för barn och ton-åringar i en fritidsklubb-context.

Med vänlig hälsing,

Thor G.

Postat av: Roger

Ett stort tack till din fina kommentar. Anna-Lena hade jag det stora nöjet att få träffa i slutet av 80-talet. Jag fick möjlighet att samtala med henne, och berätta om hur mycket hon betytt genom sina låtklassiker. Anna-Lena såg jag även uppträda i Piteå i början av 1970-talet. En god och ödmjuk artist, som tyvärr dog alldeles för tidigt.



Mvh Roger.

2010-06-24 @ 01:29:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0