"Operation Argus"

I min barndoms TV, så var de allra mest sevärda och spännande filmerna barnförbjudna. I den TV-tablå som fanns i våran lokaltidning stod ordet "barnförbjudet" skrivet i eldskrift till min stora förtrytelse. Men trots att min mor och far inte ville att deras lille son skulle se på alltför läskiga saker, så slank ett och annat TV-program igenom ändå. En av mina första mest spännande serier, var "Operation Argus" från 1966.  Handlingen utspelades under andra världskriget. Skådespelaren Ove Tjernberg (1928-2001) spelade en central roll i serien. Christina Schollin, Frej Lindqvist, Catrin Westerlund, Börje Mellvig, Torsten Wahlund och Jan-Eric Lindquist medverkade också. En superläskig TV-tilldragelse (tyckte jag då) som kanske inte skulle förefalla så läskig idag, skulle jag tro.


OPERATION ARGUS. Ett par av de många medverkande: Ove Tjern-
berg till vänster och Torsten Wahlund.


Nu börjar "Operation Argus", ett svenskt spiondrama under fem lördagskvällar. Det bör kunna bli något mera spännande än den första Evert Taube-serien under förutsättning att Håkan Ersgårds regi mäktar ett högre tempo än vad TV-regissörer i allmänhet håller sig med. Borde de inte snart ha hunnit lära sig något av den kommersiella filmen?

Operation Argus utspelas mest i Stockholm, som var ett världsberyktat spioncentrum under de senaste världskriget. Dessutom förekommer varjehanda smussel på den bohusländska kusten i trakten av Lysekil. Men det börjar i Stockholms frihamn. Där har en lejdbåt just anlänt. Dess telegrafist går i land och beger sig i taxi till en bio. Där blir han tagen för en annan - en mycket betydelsefullare person. Kjell Forsting och Arvid Rundberg heter författarna. Den förstnämnde fick idén när han producerade några program om propaganda och genom böcker, muntliga berättelser och filmmaterial i arkiven fick beredskapstiden 1939-45 att leva upp igen. Där fanns det gott om spännande material som bakgrund till en thriller om spionage.

Man förankrade den alltså i beredskapens vardag, som ingenting visste om James Bond men var spännande ändå. Huvudfiguren är en vanlig svensk som genom en serie händelser råkar huvudstupa in i stormaktspionaget. Miljön bör vara tacksam. För ungdomen är den ny och okänd. För de äldre bekant, med  skiftande minnen, som kanske förefaller intressantare nu än när de var dagens verklighet. Bland de medverkande återfinns en trio som inte är alldeles vanlig i TV: Christina Schollin, Catrin Westerlund och Frej Lindqvist.

-------------Piteå Tidningen den 29 oktober 1966-----------------------

Kommentarer
Postat av: Erik

Hej Roger,



Jag är mycket tacksam om du kunde kontakta mej ang Operation Argus.



Behöver input från folk som minns serien. Vad som var bra/dåligt. Har manuset och har en idé om att omarbeta det.



Mvh

//Erik

2012-02-03 @ 19:28:50
Postat av: Torsten Ruckman

Kul att någon mer minns OA.Är född 57 så jag liksom du tycker den var otäckt spämnande.Bäst minns jag när Christina S fick en spruta av Frej Fick mardrömmar av det
Den finns nu att se på Svtplay öppet arkiv.
Tycker faktiskt att den håller ganska bra idag också

Svar: Jag har faktiskt sett den igen, och som du säger, den håller än.
Roger Lindqvist

2013-05-31 @ 22:53:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0