Gunnar...

Gunnar var en utomordentlig keyboardspelare och saxofonist. Första gången vi träffades var på en parkeringsplats i Ävsbyn, dagen före midsommarafton 1974. Vår ordinarie medlem, kapellmästaren Rolf, hade råkat ut för en allvarlig olycka och låg i Boden på garnisionssjukhuset. Vi hade inbokade spelnngar både midsommarafton och midsommardagen. Goda råd var dyra. Skulle vi ställa in eller lösa problemet på nåt sätt. Det var då som Hasse, sångare i bandet, kom på den briljanta idén att ringa sin gamla skolkamrat Gunnar. Det visade sig vara ett lyckokast. En hammondorgel införskaffades. Vi stämde möte med Gunnar på redan nämnda parkering. Ur Hasses röda Amazon klev en 24-årig kille med en cigarett i ena handen. Det var Gunnar. Målet var att ta oss en repkväll i Folkets Hus i Korsträsk, beläget efter Arvidsjaursvägen nån mil utanför Älvsbyn. Vi hade inte spelat så värst länge innan vi alla förstod att Gunnar var killen som skulle lösa våra problem. Gunnar var själv väldigt glad och positiv till det hela, så därför bestämdes det gemensamt att "köra" som om ingenting hänt. Det gick så pass bra att när Rolf senare kom tillbaks så blev Gunnar kvar i orkestern. Gunnar spelade inte bara klaviatur, nää, han både sjöng och "tutade" på sin tenorsax också. När bandet slutade trettondagsafton 1982 gick vi alla skilda vägar, så också Gunnar. Han fortsatte som egen företagare inom musiken. Gunnar ägde en musikaffär i Luleå, där han säkert trivdes rätt bra med alla instrument omkring sig. Rätt man på rätt plats med andra ord. Men säg den lycka som varar för evigt? Sista mötet med Gunnar var på ett lasarett. Han berättade att han var allvarligt sjuk, men skulle få behandling mot sitt onda. Tyvärr så gick det inte som det skulle. Den 22 augusti 2002 avled Gunnar efter en tids sjukdom, 51 år gammal.


Gunnar Sandbladh måste stänga sin musikaffär mitt under högsäson-
gen för en repövning. Det är vansinnigt, det krossar min och familjens
ekonomi, säger han. Jag gör gärna repövningen på annan tid.

REPÖVNINGEN SLÅR SÖNDER MITT FÖRETAG....

Repövningen slår sönder mitt företag och min familjs ekonomi, säger Gunnar Sandbladh som äger en musikaffär i Luleå. Trots begäran om anstånd i mycket god tid, vägar värnpliktsmyndigheterna honom anstånd.
- Jag är förtvivlad, säger Gunnar Sandbladh. Jag känner mig oerhört maktlös. Hur kan ett modernt samhälle ha så stelbenta bestämmelser?
- Vi anser inte att repövningen vållar den typ av olägenheter som avses i bestämmelserna, säger Jan Ahlstrand vid Övre Norrlands värnpliktskontor i Boden.
- Den kungörelse vi måste göra vår bedömning efter är från 1969. Personligen anser jag att den kan var i behov av översyn.

Högsäsong
Gunnar Sandbladh överklagade till värnpliktsnämnden i Stockholm, sammansatt av representanter från LO, SAF och TCO bland annat. Där gjordes samma bedömning som i Boden. Gunnar Sandbladh, 33 år, är bosatt i Älvsbyn, sex mil från Luleå. Han är gift och har två barn, 6 och 10 år. För ett år sedan gjorde han sitt livs satsning när han köpte musikaffären i Luleå. Han har arbetat ensam hela tiden, under högsäsong praktiskt taget dygnet runt. Han har ingen som kan ersätta honom ens tillfälligt. Branschen kräver stor sakkunskap. Just nu är det högsäsong.
- Min revisor har redogjort för rytmen i den här branschen, säger Gunnar Sandbladh. Från augusti fram till nyår görs praktiskt taget hela årsomsättningen.

Vanlig signalist
- Jag är inkalld 10 dagar i början av november. Samma tid i oktober sålde jag för 105.000 kronor. Jag förlorar minst den summan när jag måste stänga för inkallelsen - 10 procent av den beräknade årsomsättningen!
Gunnar Sandbladh gör gärna sin repövning under vilken tid som helst utanför högsäsongen.
- Om jag hade haft en nyckelbefattning skulle jag kanske förstått avslaget, säger han, men jag är vanlig, menig signalist. Sådana måste det finnas 13 på dussinet av!
--------------------------------------------------------------
Expressen den 7 november 1984.


ROLF ÅHMANS inför en spelning på Forum i Älvsbyn 1977.
Fr. v. Gunnar Sandbladh, Roger Lindqvist, Sune Andersson,
Hasse Eriksson och längst bak Jan-Olof Höglund.

Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson

Vad hette musikaffären?

2010-11-18 @ 07:54:51
URL: http://beji.webb.se
Postat av: Roger

Hej Björn! Om jag minns rätt så hette musikaffären "Tangenten". Den ursprunglige innehavaren Melcer Öhman hade redan en affär i Piteå med samma namn. Melcer etablerade sig även i Luleå där Gunnar blev anställd. Så småningom tog Gunnar över butiken som fanns i Luleå.

/Roger.

2010-11-18 @ 13:30:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0