Hemma i kung Bores vinterpalats...


I dag blev jag inbjuden till kung Bores vinterpalats....Han öppnade de
väldiga portarna och bad mig vänligt stiga in....


Vinterpalatsets golv lyste helvitt. Och väggarna utgjordes av bastanta
björkar, tallar och granar som även de hade pudrats av kung Bores
iskalla andedräkt.


Från den väldiga pelarsalens tak, hängde dessa tallgrenar ner över
mitt huvud.


Plötsligt pekar Bore med sitt finger (som mest liknar en jättelik istapp)
och säger: "Vill du ha en julgran, Roger? Isåfall kan du ta en av dessa!"
Artigt föröker jag säga att julgranen knappast ryms i vårt hus, och att
det skulle bli problem att sätta spiran i granens topp. I så fall måste
brandkårens stegbil komma varje jul....och förresten Bore, vi har en
plastgran därhemma....men tack i alla fall....! Kungen av vinter - Bore,
fortsätter att visa mig runt.


-Titta på mitt tak, Roger, säger Bore och kliar sitt väldiga vita skägg.
Det där taket skulle vem som helst vilja ha i sitt vardagsrum, Bore,
säger jag och tittar åter upp igen på det magnifika vintertaket.


Jag blir stående en lång stund, mitt i kung Bores rike. Och jag känner
mig ytterst privilegierad av att få uppleva detta fantastiska underverk.
Som den perfekte värd Bore är, bjuder han mig att sitta ner i baren.
- Whisky on the rocks? säger han och tar fram ett glas.
- Jag nyttjar inget starkare än vatten och mjölk, laktosfri mjölk, lägger
jag till. Inom loppet av nån sekund bjuds jag på laktosfri mellanmjölk
on the rocks. Och så sitter vi där - jag och kungen av vinter: Bore himself.
- Som du kanske förstår så serveras inget annat än väl kylda drycker
hemma hos mig. Jag menar, det skulle ju se ut om jag som vintern och
köldens överhuvud skulle dricka eftermiddagskaffe klockan 2 varje dag?
- Nää, det förstås, säger jag lite försynt.
- Jukkasjärvi....säger Bore plötsligt, Jukkasjärvi....dom har knyckt mina
idéer. Dom har slagit mynt av min skapelse, ishotell, isskulpturer, egen
bar mitt i vinterlandskapet. Vissa människor förstår jag mig inte alls på.
När min mjölk är uppdrucken, reser jag mig upp från barstolen.
- Tack för idag, Bore, jag måste bege mig hemåt, frun börjar väl undra
vart jag tagit vägen.
Så följer han mig till utgången. Den stora porten gnisslar och gnäller när
han med sina väldiga snöklädda armar öppnar.
- Kom gärna tillbaka, Roger. Ta gärna frugan med dig, vetja! Och du,
jag har sett dig med dina två barnbarn, Norah och Max. Dom är också
välkomna hit. Vi har en egen lekavdelning i en annan del av mitt vinter-
palats. De skulle dom säkert gilla.


När jag kliver ut på första trappsteget , möts jag av denna utsikt.
Till vänster bor f.d. hockeyspelaren Micke Renberg. Granne med
Bores vinterpalats. Sedan beger jag mig hemåt för att berätta för
hustrun var jag hållit hus. Problemet är dock detta: kommer hon
att tro på min historia? Ja, det återstår att se.....
-------------------------------------------------------------------------
Fotograf i kung Bores vinterpalats: R. Lindqvist.

PS. Bore ville inte synas på foto. Detta p.g.a. att han inte kände sig
vara till sin fördel vid mitt besök.

Kommentarer
Postat av: uffe

Stämmningesfyllad bilder på vintern, men sommar när kommer du???????

uffe

2010-11-12 @ 22:32:21
Postat av: Anonym

2010-11-13 @ 18:41:05
Postat av: My&Thomas

Hej!

Vilka underbara bilder!Tycker själv om att fotografera vinterlandskapet. Och just nu är det så fantastiskt vackert ute! Även om sommaren är bäst ändå;)

Hoppas allt är bra med er alla!

Hälsningar/My och Thomas

2010-11-13 @ 18:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0