Månpromenad, cykelinköp och födelsedag sommaren -69

Vi förflyttar oss tillbaka till den varma sommaren 1969. Den här aktuella sommaren hände något utöver det vanliga. Den 20 juli landar Apollo 11 i Stillhetens Hav på månen. Neil Armstrong blir den första att gå på månytan. Dagen därpå, den 21 juli händer en alldeles speciell sak nere på jordytan. I Algot Holmkvists cykelaffär på Kullbacken i Hortlax står en pappa och hans 11-årige son. Pappan har lovat att sonen skall få en ny treväxlad cykel. Så småningom fastnar de båda för en cykel av märket "FRAM". Vad inköpet kostar har jag tyvärr glömt bort. Men jag kanske är ursäktad eftersom cykelinköpet gjordes för 41 år sedan. Samma dag som den 11-årige sonen glatt får denna storstiliga present av sin far, fyller en kär och älskad morfar 70-år.

Den 11-årige sonen i berättelsen är undertecknad. Pappan är John, min far, och den morfar som jag berättar om heter Sanfrid och är min morfar. Kanske att den där Neil och även hans "månpromenadkompis" Edward "Buzz" Aldrin såg oss från sin "månposition" där vi stod - jag och min pappa - hos Algot Holmkvist den där aktuella dagen. Isåfall så såg de även hur jag störtade iväg nerför Kullbacken raka spåret till kompisen Per, för att delge honom den glada nyheten. Jag och min FRAM fick några lyckliga år fram till den dagen då det var dags för honom att bege sig till cykelhimlen. Ja, även min pappa hade nytta av honom/henne. När det blev dags för mig att skaffa moppe så övertog min farsa cykeln. På somrarna långt in på 70-talet kunde man se min far cykla till och från sitt arbete på Wallboardfabriken i stan. Så visst tjänade den sitt syfte. Min egen lilla FRAM.....


FRAM - KVALITETSCYKELN !


Inköpt den 21 juli 1969 hos Algot Holmkvist på Kullbacken i
Hortlax.


Egentligen var det ekorren som gjorde att jag tog denna bild.
Men även min cykel FRAM råkade komma med. Foto från
sommaren 1972.


Min far på väg till jobbet på Wallboardfabriken en sommardag
1972. Och vem har han med sig...? Jo, min FRAM ! I bakgrunden
syns Gerd min syrra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0