"Vem tror du att du är - LIZA MARKLUND?"


Jonas Jonsson (1865-1938). Andra gången gillt idag som min mor-
morsfar figurerar på denna blogg. Jonas var mjölnare och född i Kåge
i Västerbottens län. Jonas farmors mor hette Johanns Sofia Reismann,
och var enligt uppgift (troligen) född i Stockholm 1757. Johannas föräldrar
var Georg Christopher Reismann f. 1726 i Oberblauentahl i Eibenstock,
Sachsen Tyskland. Han dog troligen före 1759. Georg Christopher vars
yrke var förtennare, kom till Sverige och Hedemora där han 1753 in-
gick äktenskap med Johanna Christina Wiehweg f. 1729 i Muldenhammer
i Eibenstock, Sachsen. Hon dog 1787 i Nedre Baggå i Skinnskatteberg.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, ikväll bänkade jag mig framför vår TV-apparat för att följa författarinnan Liza Marklund på hennes jakt efter sina förfäder. En rätt så spännande färd för övrigt att hitta sina okända anfäder. Spännande blev det, i allra högsta grad, när jag upptäckte släkten Reismann och Wiehweg fanns med. Den gamle mjölnaren Jonsson från Svensbyn/Bodsjön, visade sig vara släkt med deckardrottningen Marklund. Ja, tänk vad världen kan vara liten ibland. Den kan tyckas så stor och ointaglig, för att i nästa stund krympa ihop till en tennisboll som ryms i ens hand. Ikväll krympte den extra mycket. Inte ens till en tennisbolls storlek, utan till en liten fluglort!


Liza Marklund född i Pålmark -
hittade sin släkt Reismann/Wiehweg
som utvandrade från Sachsen i Tysk-
land och som slutligen hamnade i
Hedemora. På samma släktgren finns
även min mormor och hennes ättlingar.
-------------------------------------------
Bild: www.wikipedia.com

Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hej Roger!I går satt jag också klistrad framför min tv, ett mycket bra program. Har försökt forska lite själv också men tiden räcker inte till.

2010-11-17 @ 08:43:33
Postat av: Lars

Hej!

Jag reagerade på samma sätt som du, när jag hörde namnet Reismann i programet om Lisa Marklund Det är således troligt att vi är "släkt" med Lisa Marklund. Kul. Vilken härlig bild på min farfar Jonas. Tack för en intressant och faktiskt lärorik blogg

M.v.h.

2010-11-17 @ 10:31:19
Postat av: Ilone

Hej!

Jag såg också programmet, alltid spännande med släktforskning. Nu är ju inte Liza någon favorit för mig... hon är lite väl "lös i mun" och får det alltid att låta som om hon kommer riktigt från obygden...

men ändå var det trevligt att se bilder från hembygden.

Kul för dig att du fick höra om avlägsna släktingar.

Ha det gott i kylan ( -18 här )

2010-11-17 @ 10:39:15
URL: http://vintersaga.wordpress.com
Postat av: uffe

hej roger!, jag måste säga att jag blev ställd när jag såg att hon hade reismann i sin släkt. Det har jag också, i rakt led bakåt på mormors sida. De manliga har varit smeder i generationer. Det var hur intressant som helst att se programmet och som sagt, snacka om att man blev förvånad när man såg reismanns namn i tv. Det hade jag aldrig trott. Lisa är väl inte en stor favorit men nu kanske man måste börja läsa hennes böcker, tror du Roger att vi får hennes nästa bok? nu när vi är avlägset släkt.



vanja

2010-11-17 @ 17:15:12
Postat av: maja-stina

hej, jag råkade komma in på din blogg då jag höll på med min morfars sida. min morfars mor var syster till din morfar och hette Maria Jonsson. (ärligt talat så googlade jag på vieweg) Maria levde enda fram till 1963 i ånäset västerbottens län. hon gifte sig hansson. jag har en liten fråga som du eventuellt kanske kan svara på, varför flyttade Maria och Jonas mor upp till gällivare på ålderns höst? Tror det var 1916 om jag inte minns helt fel.

2011-07-02 @ 20:10:02
URL: http://majskrypin.blogg.se/
Postat av: Micke

Kul, vi är släkt du och jag, Johanna Sofia Reisman var gift med min farfars farfars farfars farfars brorsons son Nils Andersson Flodström.

Vad hette Jonas far och farmor?

Svar: Hej, Micke!Jonas far hette Jonas Andersson f. 1830. Farmodern hette Brita Cajsa Flodström f. 1798. Mvh/ Roger.
Roger Lindqvist

2013-10-08 @ 13:47:22
Postat av: Micke

Tack, BRITA KAJSA FLODSTRÖM är min farfars farfars farfars farfars brorsons sondotter

2013-10-08 @ 20:01:04
Postat av: Micke

Ok Roger, jag är alltså din mormors farfars morfars farfars brorsons sonsons sonsons sonsons son jag är född 65 och bor i Västerås.

2013-10-08 @ 20:08:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0