Klanen Lindqvist på besök i Svensbyn

Fortsätter härmed på "Tjocka-släkten-temat". Två bilder som fanns i min farbror Svens album. Två bilder som också föranleder en lite närmare titt. Året är tyvärr okänt. Men jag gissar att det rör sig om tidigt 50-tal. 1952/53? Tjocka släkten är på besök i Svensbyn. Där bodde "tant Lina". Hon var mor till Elma f. Lidman, hustru till min fars bror Sven Lindqvist. En skön sommardag bestämde sig klanen Lindqvist för att åka till Lina Lidman på ett besök. Hennes make Johan. avled 1940. Och i den Lidmanska släkten, fanns också Henrik Lidman, bagare och ägare till välkända Ekbergs konditori på Storgatan i Piteå. Elma var alltså faster till Henrik. Den här ljuvliga sommardagen blev man förevigad av för mig en okänd fotograf. Efter 50 år hamnade fotografierna hos mig. Så nu ligger de här till allmänt beskådande. Tänk om dessa personer hade vetat att 2010 skulle klanen med min farfar och farmor i spetsen publiceras på på min blogg, på internet. Ja, tänk vilken utveckling som vår värld har genomgått sedan dess.


Klanen Lindqvist eller åtminstone delar av den. Stående i bakre
raden fr. v. Gun Sandström, Ivan Lundmark, Lina Lidman, Elsa Lund-
mark, Maj-Gerd Lindqvist, Elma Lindqvist, Gösta Lindqvist? Aina Lind-
qvist, Emmy Risberg, Hanna Lindqvist (min farmor), Gunnar Lind-
qvist och Amandus Lindqvist (min farfar). Längst fram fr. v. okänd
kille, Anita Lindqvist, Roland Lundmark, Tage Lindqvist. De två tjejerna
i vit rosett som verkar beundra sin  skor är, Karin Lundmark och Gerd
Lindqvist.


En liten närmare titt på de små söta kusinerna Karin
och Gerd. Karin Lundgren f. Lundmark t.v. och Gerd
Lindqvist t.h. Visst var dom fina?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0