Martin Ljung död


MARTIN LJUNG har gått bort 93 år gammal. På den gamla "ång-
radions tid", när Melodiradion ännu fanns, kunde man ganska ofta
få njuta av Martins klassiska monologer. Jag tänker då på: "Fingal
Olsson", "55:an Olga", "Ester" och "Skojten". Martin var en äkta norr-
länning. Född i Notviken, Luleå 1915, och med rötter i bl. a. Vidsel
på sin moders sida. Han har vid nåt tillfälle berättat om sina besök
på simhallen i Munksund - 1938 - tror jag. Såg honom live i stads-
parken på "Parkkväll" i början av 70-talet. Han har gjort sig odödlig
i bl. a. "Pippi Långstrump på de sju haven" där han spelar sjörövare.
Ser honom då och då i och med barnbarnet Norahs Pippifilmer.
-------------------------------------------------------------------------
Bild: www.sydsvenskan.se

Kommentarer
Postat av: Kaj

Ännu en stor komiker som gått ur tiden. Kanske står han vid pärleporten och ropar: Ester, jag är här nu Ester!



Martin var en mästare, han kunde ju lyfta vilken text som helst. Jag tänker på klassikern "Fingal Olsson" som är ett praktexempel på Martins förmåga att betona enskilda ord i texten. Han var verkligen en av de största inom svensk revy.

2010-10-02 @ 16:51:26
Postat av: Roger

Jag har i min ägo en LP-skiva från 50-talet med Povel och hans "lekkamrater". Ett spår på skivan är "Småfoglarne" där Povel och Martin Ljung står för sången. Hans fylliga basröst förväxlade jag först med Oskar Rundqvist - men det visade sig att det var den gode Martin som faktiskt sjöng - och gjorde det med den äran. Jo, visst måste det erkännas att Martin var en av våra största begåvningar inom revyfacket. Jag tänker då på de många "Knäppupp" föreställningar som han var inblandad i under åren. Alltså all heder åt en man som gjorde vårt land betydligt roligare att leva i.

Roger.

2010-10-02 @ 18:53:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0