Beliva AB - Piteå, en "Piteklassiker"

Bo Lindvall hette mannen som 1957 grundade det välkända BELIVA. Firmanamnet var (gissar jag) en kombination av ägarens för- och efternamn; BossE LIndVAll = "BELIVA". I denna affär (vilken jag besökte åtskilliga gånger) fanns det mesta inom radio, TV, skivor, vitvaror. Det var också i denna affär som jag inköpte min första videoapparat 1978. Den här platsen var även ett måste för den som skulle inhandla vinylskivor och musikkassetter. Vid disken fanns skivspelare och hörlurar, om man först ville lyssna genom sina eventuella skivköp. Ja, Beliva är i mitt tycke en affär som utan tvekan tillhör de mest kända vi har haft i våran stad. Med andra ord - en riktig "Piteklassiker".


Piteå Tidningen december 1959.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0