En hälsning från det nya landet i väst...

Just i denna stund befinner sig kusinen Roland med hustrun Ann-Kristin på besök i USA. Roland har liksom mig släkt borta i Minneapolis, Minnesota. Och det är hos Gerald och Sandra Nelson som Rolle och Ann-Kristin ska bo under vistelsen. Även Geralds bror, Skip och hans hustru Lucinda skall med all säkerhet också få ett besök av Rolle och Kia. Det var 1990 som jag så att säga "forskade fram" den försvunna släktgrenen i Nord-Amerika. Vi har alltsedan dess haft kontakt. För Roland och Ann-Kristin är detta deras andra resa till Staterna. Förra gången det begav sig var 1993. Även mina pappas kusin Henning Eriksson med fru Hilkka, har varit över. Så också Hennings son Jonny med familj.


Ett foto som jag fick av Gerald Nelson i början av 90-talet. Till höger
sitter min farmors syster Hulda Vikström (1876-1935). Hon begav sig
1904 till Minnesota med maken Frans (1865-1932) samt barnen Hugo
Marino, Vega Syrena och Karin Elvira. Barnen är idag också avlidna.
På bilden ses även Peter och Hannah Nelson, farföräldrar till Gerald och
Skip Nelson. Jag har många gånger tidigare berättat om vår släktgren
i Nord-Amerika. Så det kanske finns en risk att jag upprepar mig. Igen!
Men jag tycker det hela är rätt så spännande. Dels med emigrationen
som jag finner väldigt intressant, men också att jag fick kontakt med
vår egen familjs historia därborta i en annan del av vår värld. Det lär
säkerligen bli mer berättelser om släkten i USA i framtiden.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0