Luleåsonen Gunnar Wiklund

Gunnar Wiklund föddes i residensstaden Luleå 1935. Bilmekanikern Gunnar, blev tidigt intresserad av musik. Och kom så småningom att bli ett namn bland den publik som såg honom uppträda med lokala band i trakten. Ett av de band som Gunnar sjöng i, var populära Lennart Lindbloms orkester från Boden. Men den stora lyckan inträffade på ett folkparksforum 1959. Det var då som Gunnar framförde "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad". Låten som komponerats av radioproducenten och regissören Per-Martin Hamberg utgavs på skiva. Den såldes i fantastiska 200.000 exemplar.

Gunnar hade i och med detta sin framtid som sångare rejält utstakad. Och under det gyllene 60-talet hördes Gunnars barytonröst ofta på svensktopplistan. "Vandra Vidare", Kan Jag Hjälpa Att Jag Älskar Dig Ännu", "Vi Ska Gå Hand I Hand" - är bara några av de många hits som Luleåsonen Gunnar kom att leverera till sin stora publik. Inte bara här i vårt land, utan även i de skandinaviska länderna också. Gunnar avled 54 år gammal hemma i Lysekil 1989, efter att under fletalet år kämpat med en vacklande hälsa.


En av de första skivor som fanns i vår radiogrammofon hemma i
Hortlax.


Utgiven 1959 på Bonniers Folkbibliotek.



Kommentarer
Postat av: uffe

Han var en gudabenådad sångare Gunnar Wiklund.

Mina favoriter.

Nu tändas åter ljusen I min lila stad.

Minns du den sommar och Regntunga skyar.



uffe

2010-09-29 @ 21:49:13
Postat av: Roger

Han hade en fin ton den där Wiklundar´n. Synd bara att han dog så ung.

Christer Sjögren har berättat att han i början av sin karriär sjöng många av de låtar som Gunnar hade på sin repertoar. Deras röster överensstämde så fint med varandra.

Roger.

2010-09-29 @ 22:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0