På rundvandring


Ytterligare en bild från Tingsholmen. Den här gången har naturen klätt
på sig sin höstkostym. Vid mitt senaste besök stod sommaren på
sin absoluta höjdpunkt. Men som sagt, nu är det höst som gäller....


Efter Tingsholmen gick jag en promenad (i snålblåsten) mot Öholma-
bron. Namnet kommer ju som vi vet från den gamla festplatsen.


Piteås Golden Gate, som stod färdig (rätta mig om jag har fel) nån
gång 1994/95.


Där Arvidsjaurvägen kommer fram under Bergsviksbron, låg en gång
Öholma. Festplatsen gick i graven i april 1968....


....p.g.a. väg- och brobygge. Den gamla Bergsviksbron revs, för att
ge plats åt en bro av mer modernare sort.


Bergsviksbron (1936-1970) som den en gång tog sig ut. En smått
idyllisk bild kan tyckas. Men i slutet av 60-talet ansågs den förlegad,
och även direkt trafikfarlig.


På andra sidan av Piteälven ligger Lövholmens sågverk. Sågen med
60 anställda har lagts ner av ägaren Setra. Alltid lika tragiskt när så
pass många arbetstillfällen försvinner i en sådan småstad som våran.
1951 började min far på sågen, för att sedan fortsätta på Wallboard-
fabriken som även den är nedlagd.


Båt på Piteälvens vatten, med Smurfit Kappa Kraftliners rykande
skorstenar i bakgrunden. Smurfit Kappa förresten....jag lär mig
nog aldrig, jag brukar än idag kalla fabriken för ASSI som den också
hette innan alla dessa namnbyten avlöste varandra.


Innan nostalgifärden tog slut, hann jag även med ett snabbt besök
vid Storfors Folkets Hus. Huset rymmer många minnen. Här har jag
spelat vid flertal tillfällen under åren. Det var här som OPUS gjorde
sin sista spelning i oktober 1997 - bara en sån sak....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0