Sjöfart i Piteå - 1955

Min pappa var väldigt intresserad av båtar och sjöfart i allmänhet. Kanske för att han som ung låg inkallad två år 1943-45, ute på Östersjöns farvatten på Pansarskeppet "Drottning Victoria". Även Sven, min farbror, hyste intresse för båtar. I hans efterlämnade saker hittade jag ett urklippsalbum där han noggrant klistrat in artiklar som handlade om sjöfart här i vår stad. Jag minns att medan den gamla hamnen fanns kvar i centrala stan, brukade min far någon gång då och då åka dit för att på så sätt hålla sig á jour vilka båtar som låg vid kajen. Det hände också att jag och pappa följdes åt för att kolla in vad båtarna hette. Men det är länge sedan nu....


En vacker båt kan f.n.v. beskådas vid sulfatfabriken i Skuthamn.
Det är Svensk-Amerikaliniens motorfartyg "Danaholm", som ligger
inne och lastar massa på U.S.A. "Danaholm" har ett deplacement på
ungefär 7000 dödviktston. Vid skuthamnsfabriken tar fartyget in 1070
ton massa. På lördag kommer en systerbåt till "Danaholm", nämligen
"Sparreholm". Även hon skall ta massalast på Amerika.
---------------------------------------------------------------
Piteå Tidningen den 15 juli 1955.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0